SC terima 2,873 aduan berkaitan penipuan pada suku ketiga 2023 | DagangNews Skip to main content

SC terima 2,873 aduan berkaitan penipuan pada suku ketiga 2023

KUALA LUMPUR 17 Nov - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) menerima kira-kira 2,873 aduan berkaitan penipuan setakat suku ketiga 2023 berbanding 2,461 aduan yang diterima tahun lepas.

 

Pengerusi SC, Datuk Seri Awang Adek Hussin berkata, peningkatan ketara aduan adalah berikutan penguatkuasaan yang dibuat dengan memberi amaran kepada orang ramai supaya melaporkan tingkah laku yang mencurigakan mengenai penipuan.

 

"Ramai penipu menggunakan platform media sosial seperti YouTube, WhatsApp, Facebook dan Instagram untuk mendekati. SC bekerjasama dengan pihak berkepentingan lain yang berkaitan seperti Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk mengganggu aktiviti penipuan.

 

"Ini termasuk memaklumkan orang ramai melalui Senarai Makluman Pelabur kami, menyekat laman web, dan menyekat geo halaman media sosial yang menyinggung perasaan," katanya kepada pemberita selepas pelancaran InvestSmart Fest 2023 di sini, hari ini.

 

Dalam ucapannya, Awang Adek menyatakan bahawa setakat akhir Oktober 2023, SC telah memulakan empat tindakan penguatkuasaan terhadap aktiviti tidak berlesen, termasuk 274 penyertaan baharu dalam Senarai Makluman serta menyekat 128 laman web, 113 akaun Telegram, 78 akaun Facebook dan 10 akaun Instagram.

 

Beliau juga menggesa enjin carian dan platform media sosial untuk meningkatkan usaha mereka untuk membantu menghentikan penipu daripada menyebarkan mesej berbahaya.

 

Awang Adek menyatakan bahawa SC telah memperkemas proses itu dan membawa semuanya bersama-sama dalam platform carian dalam talian yang dipanggil 'SC Investment Checker'.

 

 

sc
Datuk Seri Awang Adek Hussin

 

 

"Kami menjangkakan ia akan disiarkan secara langsung pada akhir tahun ini. Fungsi carian sehenti baharu ini di laman web rasmi SC akan membantu pelabur mengenal pasti kesahihan entiti yang menawarkan peluang pelaburan," katanya.

 

Sementara itu, Timbalan Menteri Kewangan II, Steven Sim Chee Keong berkata, pihak berkuasa mesti meningkatkan keselamatan sistem kedua-dua pihak penyedia perkhidmatan dan pengguna, manakala bank pada umumnya telah mengambil langkah besar untuk melaksanakan ciri keselamatan yang lebih baik sepanjang tahun lalu.

 

Beliau berkata, pihak berkuasa perlu memastikan tindakan pantas bertindak balas terhadap kes penipuan dan pemulihan wang kepada mangsa.

 

Sehubungan itu, Pusat Tindak Balas Penipuan Kebangsaan (NSRC) telah diberi kuasa dengan peruntukan RM10 juta tahun ini dan RM20 juta dalam Belanjawan 2024 untuk memastikan respons tepat pada masanya terhadap laporan penipuan.

 

Sehingga kini, NSRC telah berjaya campur tangan dan membekukan sehingga RM60 juta, sekali gus mengelakkan kerugian kepada mangsa, kata Sim.

 

Menjelang pertengahan tahun depan, Portal Penipuan Nasional, sistem pintar Bank Negara Malaysia dengan kerjasama PayNet untuk mengesan pergerakan dana dan mengenal pasti keldai, akan disiapkan.

 

"Saya amat percaya penyedia perkhidmatan perlu memikul sedikit liabiliti apabila melibatkan insiden penipuan dan tidak menolak tanggungjawab semata-mata kepada pengguna atau pelabur.

 

"Ya, terdapat masalah bahaya moral tetapi hujah ini berkesan di mana-mana pihak. Jika penyedia perkhidmatan kewangan hanya boleh menolak liabiliti kepada pengguna, maka tidakkah ia akan mewujudkan situasi bahaya moral di pihak mereka? Saya percaya risiko mesti diagihkan secara proporsional antara pihak terbabit dan bukan hanya sarat terhadap satu pihak,” katanya ketika berucap pada majlis itu.

 

InvestSmart Fest 2023 selama tiga hari, bertemakan '10 Tahun Memperkasa Rakyat Malaysia’, memfokuskan kepada empat komponen utama; pemerkasaan pelabur, fintech, perancangan kewangan dan pencegahan penipuan pelaburan, lapor Bernama.

 

Acara tahun ini disertai oleh lebih daripada 35 organisasi, termasuk institusi pasaran kewangan, pengantara pasaran modal, persatuan industri, badan kawal selia dan agensi kerajaan. - DagangNews.com