SCIB, Bintai Kinden jalin pakatan strategik teroka peluang perniagaan | DagangNews Skip to main content

SCIB, Bintai Kinden jalin pakatan strategik teroka peluang perniagaan

(Dari kiri) Rosland Othman, Azri Azerai dan Ku Chong Hong
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 Feb - Pakar kejuruteraan awam, Sarawak Consolidated Industries Berhad (SCIB) menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Bintai Kinden Corporation Berhad (Bintai Kinden) untuk mewujudkan pakatan strategik bagi meneroka peluang perniagaan, mendapatkan projek baharu dan berkongsi keuntungan.

 

MoU itu adalah langkah awal yang diambil oleh kedua-dua pihak dalam meneroka hubungan kerja dan kerjasama untuk menggabungkan kemahiran, kepakaran, keupayaan, pengalaman dan secara kolektif membida projek di Malaysia dan menetapkan syarat-syarat utama perjanjian antara pihak-pihak.

 

Medium JV yang akan digunakan ialah anak syarikat milik penuh SCIB, SCIB Infraworks Sdn  Bhd, yang mana SCIB akan mengekalkan 51% kepentingan dalam JV, manakala Bintai Kinden akan melanggan baki 49%.  

 

Bintai Kinden ialah pakar perkhidmatan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal (M&E) yang disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia, dengan gabungan unik pengalaman serantau yang luas dan pengetahuan tempatan.

 

Pengarah Urusan Kumpulan SCIB, Rosland Othman berkata, pihaknya mengalu-alukan kerjasama strategik ini dengan Bintai Kinden kerana kedua-dua pihak boleh memanfaatkan kekuatan dan kepakaran masing-masing yang menambah nilai kepada mana-mana projek yang terlibat bersama.  

 

Katanya, cabang pembuatan SCIB, pengeluar produk konkrit pratuang dan Sistem Binaan Berindustri terkemuka di Malaysia Timur, sudah pun menyokong cabang pembinaan pihaknya dalam projek di seluruh negara.

 

"Tumpuan kami pada penjagaan kesihatan pembinaan bersaiz kecil hingga sederhana, kemudahan pendidikan dan utiliti serta projek infrastruktur luar bandar bersama-sama dengan pelaburan dalam teknologi seperti percetakan 3D dan automasi juga merupakan kekuatan yang boleh kami manfaatkan untuk projek JV masa depan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Pengarah Eksekutif SCIB, Ku Chong Hong pula berkata, kerjasama ini menghimpunkan dua pasukan dengan kepakaran teras dan pengetahuan dalam pembinaan dan kejuruteraan yang akan memberi kelebihan kepada projek yang dijalankan bersama.  

 

"Kami menjangkakan untuk melihat lebih banyak projek infrastruktur dalam perancangan memandangkan sektor pembinaan Malaysia memperoleh momentum berikutan pertumbuhan ekonomi," katanya.

 

Pengarah Eksekutif Bintai Kinden, Azri Azerai berkata, pihaknya mengharapkan perkongsian yang bermanfaat dengan SCIB sambil mencari peluang bersama di seluruh negara.  

 

Beliau berkata, kepakaran teras Bintai Kinden ialah perkhidmatan M&E, dan sebagai jurutera serta pakar perkhidmatan bangunan dan industri berbilang disiplin.

 

"Kami bekerja dalam semua sektor pasaran utama, daripada bangunan komersial hingga kompleks perindustrian. Kami mereka bentuk, memasang dan mentauliahkan sistem merangkumi rangkaian penuh perkhidmatan kejuruteraan yang kami percaya boleh melengkapkan JV," katanya. - DagangNews.com