SCIB meterai MoU projek perumahan Bintulu Vision bernilai RM250 juta | DagangNews Skip to main content

SCIB meterai MoU projek perumahan Bintulu Vision bernilai RM250 juta

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 13 Dis - Sarawak Consolidated Industries Berhad (SCIB) telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) bagi pembangunan kediaman di Bintulu, Sarawak dengan unjuran nilai RM250 juta

 

Kerjasama tersebut akan dijalankan oleh anak syarikatnya SCIB Properties Sdn. Bhd. (SCIBP) dengan Kemena City Development Sdn Bhd (KCD) dan Smart Borneo Properties Sdn Bhd (SBP) di Daerah Tanah Kemena.

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, SCIB berkata projek terbabit membuka jalan untuk penerokaan terperinci dan penilaian kebolehlaksanaan usaha sama itu.

 

Projek yang dicadangkan itu membayangkan pembangunan kira-kira 20 hektar tanah kepada kira-kira 600 unit kediaman, menandakan satu usaha besar dalam sektor pembangunan hartanah Bintulu, tambahnya.

 

SCIB, melalui anak syarikatnya SCIBP, membawa kepakaran luasnya dalam kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pentauliahan ke meja.

 

Ditambah dengan pengalaman pembangunan hartanah KCD dan SBP, MoU ini menetapkan asas untuk kerjasama strategik yang boleh memberi kesan ketara kepada pasaran perumahan kediaman Sarawak.

 

Pengarah Urusan Kumpulan SCIB, Ku Chong Hong berkata komitmen anak Premier Sarawak, Abang Abdillah Izzarim Abang Abdul Rahman Johari, ketika beliau bersama syarikat itu telah memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan kejayaan SCIB.

 

Tambahnya, kumpulan itu teruja untuk meneruskan perjalanan ini bersamanya sebagai rakan kongsi jangka panjang dan mampan.

 

 

Ku Chong Hong
Ku Chong Hong

 

 

Pada 11 Disember, Abang Abdillah Izzarim telah meletak jawatan sebagai Pengerusi Eksekutif SCIB, hampir enam bulan selepas beliau memegang jawatan tersebut.

 

“Perkongsian yang berkekalan ini telah memainkan peranan penting dalam memastikan projek baharu kami di Bintulu, Sarawak. Pemeteraian MoU ini adalah langkah pertama yang penting ke arah apa yang kami bayangkan sebagai mercu tanda pembangunan di Bintulu.

 

“Walaupun ini hanyalah peringkat awal, keyakinan kami tinggi terhadap potensi kerjasama ini untuk memuncak dalam usaha sama yang berjaya. SCIB komited sepenuhnya untuk meneroka peluang ini bersama KCD dan SBP, bertujuan untuk menyumbang secara signifikan kepada masyarakat melalui pembangunan kediaman yang berkualiti,” katanya dalam kenyataan tersebut.

 

SCIB melihat MoU ini sebagai bukti komitmen berterusan syarikat terhadap pertumbuhan dan inovasi dalam sektor hartanah.

 

Walaupun perjanjian ini bersifat penerokaan, ia menekankan pendirian proaktif SCIB dalam mencari usaha sama yang sejajar dengan objektif strategik jangka panjangnya. - DagangNews.com