SCIB peroleh kontrak pembinaan perumahan penjawat awam di Perak bernilai RM162 juta | DagangNews Skip to main content

SCIB peroleh kontrak pembinaan perumahan penjawat awam di Perak bernilai RM162 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 Julai - Sarawak Consolidated Industries Bhd (SCIB) melalui anak syarikat milik penuhnya, SCIB Properties Sdn Bhd memperoleh kontrak RM162 juta daripada Awana JV Suria Sdn Bhd untuk pembangunan, infrastruktur dan kerja-kerja bangunan utama program perumahan penjawat awam (PPAM) di Mualim, Perak.

 

Dalam satu kenyataan, pakar sistem bangunan perindustrian itu berkata projek itu melibatkan pembinaan kedua-dua rumah mampu milik dan unit komersial merentasi dua fasa.

 

Fasa 1A projek itu akan terdiri daripada 346 unit rumah teres mampu milik satu tingkat (Jenis B) dan 28 unit pejabat kedai dua tingkat.

 

Fasa 1B pula akan merangkumi 455 unit rumah teres mampu milik dua tingkat (Jenis A).

 

Kumpulan itu berkata pembangunan itu meliputi kira-kira 48.56 hektar merentasi beberapa lot di Mukim Hulu Bernam Timur di Mualim.

 

 

Ku Chong Hong
                        Ku Chong Hong

 

 

"Kontrak ini bukan sahaja mengukuhkan portfolio kami dalam sektor pembinaan tetapi juga menekankan dedikasi kami untuk menyumbang kepada landskap perumahan mampu milik Malaysia," kata pengarah urusan Ku Chong Hong.

 

"Kami yakin dengan keupayaan kami untuk memberikan ruang kediaman berkualiti yang memenuhi piawaian pembinaan dan kelestarian alam sekitar yang dikehendaki,” kata beliau.

 

Projek baharu itu menambah portfolio SCIB yang mengagumkan dan menunjukkan keupayaan Syarikat untuk melaksanakan dan menyiapkan projek infrastruktur berskala besar.

 

SCIB kekal komited untuk menyampaikan projek yang menambah nilai kepada pemegang kepentingannya dan menyokong matlamat pembangunan negara.

 

Terbaharu, SCIB mengumumkan jaminan kemudahan perbankan Islam berjumlah RM70 juta daripada SME Bank. Langkah ini meningkatkan keupayaan kewangan SCIB dan menyokong komitmennya terhadap kecemerlangan dan pertumbuhan operasi. - DagangNews.com