Sedania Innovator umum Ng Hock Guan sebagai CEO berkuat kuasa 1 April 2024 | DagangNews Skip to main content

Sedania Innovator umum Ng Hock Guan sebagai CEO berkuat kuasa 1 April 2024

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 April - Sedania Innovator Bhd, penyedia penyelesaian tenaga mampan dan produk penjagaan kesihatan, melantik Ng Hock Guan sebagai ketua pegawai eksekutif baharunya berkuat kuasa 1 April.

 

Ng, 52, mengambil alih jawatan CEO daripada Daniel Bernd Ruppert, yang meletakkan jawatan pada 31 Januari lalu selepas menerajui syarikat itu selama enam tahun sejak Januari 2018.

 

Dalam makluman syarikat di Bursa Malaysia, Ng memegang ijazah dalam pemasaran dari Universiti Hertfordshire dan dalam sains matematik dari Universiti Adelaide.

 

Dengan lebih dua dekad pengalaman yang pelbagai dalam industri barangan pengguna dan penjagaan kesihatan, Ng telah memegang pelbagai peranan kepimpinan dalam syarikat multinasional di seluruh wilayah yang berbeza.

 

Ini terutamanya, beliau berkhidmat dalam beberapa jawatan di Beiersdorf Malaysia, termasuk pengurus jenama, pengurus jenama kanan, pengurus jenama kumpulan dan pengarah pemasaran.

 

Sebelum menyertai Sedania, Ng juga memegang jawatan pengurus negara untuk Malaysia dan Singapura, serta peneraju Asean dalam e-Dagang & Digital di Beiersdorf Malaysia.

 

Pada suku keempat berakhir 31 Disember 2023 (4QFY2023), Sedania Innovator Bhd melaporkan keuntungan bersih RM1.35 juta, berbanding kerugian bersih RM356,000 setahun sebelumnya.

 

Ini didorong oleh hasil yang lebih tinggi sebanyak RM14.97 juta berbanding RM8.07 juta setahun sebelumnya, terutamanya disebabkan oleh pertumbuhan dalam segmen penjagaan kesihatan dan fintech yang mampan.

 

Saham dalam Sedania ditutup tidak berubah pada 19.5 sen, memberikannya permodalan pasaran RM69.46 juta. - DagangNews.com