SEDC Energy, Gentari Hydrogen jalin usaha sama bangunkan Sarawak H2 Hub | DagangNews Skip to main content

SEDC Energy, Gentari Hydrogen jalin usaha sama bangunkan Sarawak H2 Hub

Abang Johari Tun Openg menyaksikan pertukaran dokumen antara SEDC Energy yang diwakili Robert Hardin dan Gentari Hydrogen, diwakili Sushil Purohit pada Persidangan dan Pameran Asia Pacific Green Hydrogen (APGH) 2024 di BCCK, Kuching hari ini.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 10 Jun - SEDC Energy Sdn Bhd dan Gentari Hydrogen memeterai usaha sama membangunkan Sarawak H2 Hub - sebuah pusat pengeluaran hidrogen berskala global di Bintulu.

 

Penubuhan usaha sama ini disempurnakan dalam upacara pertukaran dokumen semasa Persidangan dan Pameran Asia Pacific Green Hydrogen (APGH) 2024 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) hari ini.

 

Pada majlis itu, Premier Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg menyaksikan pertukaran dokumen antara Ketua Pegawai Eksekutif SEDC Energy, Robert Hardin dan Ketua Pegawai Eksekutif Gentari, Sushil Purohit.

 

Usaha sama ini akan ditubuhkan oleh SEDC Energy, pemegang saham majoriti dan Gentari Hydrogen Sdn Bhd, sebuah anak syarikat Gentari, selepas penandatanganan Perjanjian Awal antara pihak-pihak pada awal tahun ini.

 

Syarikat baru itu akan berfungsi sebagai kenderaan tunggal untuk menjalankan pembangunan, pembinaan, pemilikan, operasi dan penyelenggaraan, serta kawalan Sarawak H2 Hub, termasuk pelaburan dalam trend pengeluaran hidrogen di dalam hab.

 

The Sarawak H2 Hub akan menjadi kemudahan untuk menstandardkan dan mengoptimumkan semua projek pengeluaran hidrogen di kawasan Bintulu, selain beroperasi sebagai pembekal tunggal hidrogen hijau untuk kemudahan hilir di kawasan tersebut. 

 

"Hab ini mengguna pakai konsep 'plug and play' yang unik, menggunakan pendekatan modular untuk mengintegrasikan unit pengeluaran hidrogen ke dalam hab di mana utiliti umum dan perkhidmatan tambahan telah dibangunkan terlebih dahulu. 

 

"Projek H2ornbill, bekerjasama dengan syarikat Jepun ENEOS dan Sumitomo Corp dan Projek H2biscus, sebuah kerjasama dengan syarikat Korea Selatan Samsung Engineering, Lotte Chemical dan KNOC untuk menubuhkan kemudahan turunan hidrogen, dijadualkan sebagai sebahagian daripada Sarawak H2 Hub," kata satu kenyataan akhbar bersama oleh SEDC Energy dan Gentari.

 

Kerjasama ini menandakan satu tonggak penting dalam mewujudkan hasrat Sarawak untuk memperluaskan penggunaan tenaga yang lebih bersih, menyokong matlamat untuk menjadi pengeluar hidrogen komersial menjelang 2027 dan pemain penting dalam ekonomi hidrogen. 

 

Ini selari dengan mandat SEDC Energy untuk mendorong ekosistem tenaga baru di Sarawak dan visi Gentari untuk menjadi rakan penyelesaian tenaga bersih yang paling bernilai di Asia Pasifik menjelang tahun 2030.

 

Acara itu merupakan salah satu daripada sembilan pertukaran dokumen yang berlaku semasa APGH 2024.

 

SEDC Energy juga bertukar dokumen dengan ICE Petroleum, ACWA Power, dan Volterra/Curveh2, manakala Brooke Holdings Sdn Bhd mengumumkan perkongsian strategik dengan SLB (dahulu dikenali sebagai Schlumberger) mengenai aspek teknikal dan teknologi dalam pembangunan sebuah pusat Penangkapan dan Penyimpanan Karbon (CCS) yang komprehensif di Sarawak.

 

Pertukaran lain yang dibuat semasa upacara tersebut adalah antara Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) dan H2Energy Sdn Bhd; antara Salcra, KIS, dan Planet QEOS; serta antara OCBC Bank Malaysia dan InvestSarawak.

 

Ketua Pegawai Eksekutif, SEDC Energy, Robert Hardin berkata, ini merupakan satu kerjasama yang baik yang akan mendorong Sarawak ke arah menjadi pusat pengeluaran H2 bagi rantau ini. 

 

"Dengan konsep 'plug and play', kami juga dapat menjemput lebih ramai pelabur atau rakan kongsi ke Sarawak. Mulai dari sini, kita akan menghadapi cabaran yang besar, tetapi saya percaya cabaran itu akan menjadikan kita lebih teguh dan bersedia menghadapi cabaran yang lebih besar di hadapan.

 

"Dengan ini, harapan saya adalah untuk mendorong ekonomi tenaga baharu bagi Sarawak dan Malaysia ke tahap yang lebih tinggi,” katanya.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Hidrogen Gentari, Michèle Azalbert berkata, Gentari berbangga menjadi rakan strategik kepada SEDC Energy dalam memajukan peralihan ke masa depan berkarbon rendah, selaras dengan hasrat tenaga bersih Sarawak dan Peta Jalan Ekonomi dan Teknologi Hidrogen Malaysia. 

 

"Dengan menggunakan kepakaran kolektif kami, usaha sama ini bertujuan untuk menetapkan Sarawak sebagai pemain utama dalam sektor hidrogen hijau, mencipta nilai ekonomi yang besar bagi negeri dengan mendorong masuknya industri dan pelaburan baru, mencipta pekerjaan baru bernilai tinggi dan merangsang inovasi teknologi melalui penyediaan bahan mentah hijau untuk kemudahan hiliran seperti pengeluaran bahan kimia,” katanya. - DagangNews.com