“Segera laksanakan janji manifesto,” kata TI-M kepada Anwar Ibrahim | DagangNews Skip to main content

“Segera laksanakan janji manifesto,” kata TI-M kepada Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR 25 Nov - Transparency International Malaysia (TI-M) menggesa perdana menteri yang baru dilantik Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Kerajaan supaya segera menunaikan semua janji manifesto mereka.

 

Presiden TI-M, Muhammad Mohan berkata janji manifesto harus ditunaikan "tanpa alasan, kelewatan dan pusingan U", terutamanya janji yang tertangguh akibat penyingkiran terdahulu Pakatan Harapan (PH) daripada kerajaan berikutan peristiwa Sheraton Move.

 

Beliau berkata reformasi utama antirasuah dan tadbir urus yang mesti dilaksanakan tanpa berlengah-lengah atau diperlahankan termasuk Akta Pembiayaan Politik, pengasingan kuasa untuk Jabatan Peguam Negara (AGC) dan Pendakwa Raya, serta pengisytiharan aset awam bagi semua wakil rakyat dan pegawai kanan kerajaan.

 

Pembaharuan lain termasuk pelantikan ketua agensi oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen, pindaan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat dan juga penubuhan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di bawah Perlembagaan.

 

“Selain daripada perkara di atas, semua sasaran yang ditetapkan dalam Pelan Pencegahan Rasuah Kebangsaan (NACP) mesti diselesaikan atau dikembalikan semula tanpa menjejaskannya atau penjenamaan semula (seperti yang dilihat dengan IPCMC dan IPCC), dengan baki sasaran dinilai dan dibawa ke hadapan NACP 2.0,” kata Muhammad.

 

“Kami mengalu-alukan lembaran baharu dalam politik Malaysia ini, tetapi masyarakat sivil dan rakyat akan memantau dengan teliti prestasi kerajaan perpaduan ini dalam beberapa minggu dan bulan akan datang.”

 

 

TI-M, Muhammad Mohan
                                           Muhammad Mohan

 

 

Muhammad seterusnya mengucapkan tahniah kepada semua wakil rakyat pilihan raya umum ke-15 (PRU15) dan perdana menteri yang baru dilantik Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 

“Kerajaan perpaduan adalah norma dalam demokrasi yang matang dan pada akhirnya, semua ahli parlimen harus berusaha untuk berkhidmat kepada rakyat dan bukannya kepentingan mana-mana pihak,” katanya.

 

“Ahli Parlimen dari seluruh pecahan politik mesti mematuhi kehendak rakyat dan bangkit mengatasi politik berpuak-puak untuk mereformasi dan mentadbir negara bersama-sama, atau menghadapi kepupusan.

 

“Sementara itu, ahli pembangkang memikul tugas suci memantau kabinet dan kerajaan bertanggungjawab atas semua keputusan yang dibuat, dan harus mengundi di Parlimen berdasarkan logik dan masa depan negara dan bukan untuk kepentingan peribadi.” – DagangNews.com