"Semua berkaitan hanya RM3 juta. Saya tidak muflis!" kata Lee Kim Yew, bakal adakan sidang media hari ini | DagangNews Skip to main content

"Semua berkaitan hanya RM3 juta. Saya tidak muflis!" kata Lee Kim Yew, bakal adakan sidang media hari ini

KUALA LUMPUR 13 April - Berita bahawa pengasas dan pemegang saham terbesar pemaju hartanah Country Heights Holdings Bhd Tan Sri Lee Kim Yew telah diisytiharkan muflis oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam menjadi tular sejak semalam.

 

Lee akan mengadakan sidang akhbar hari ini untuk menjelaskan isu itu.

 

“Saya tidak memfailkan muflis. Pihak tertentu ini mengisytiharkan saya muflis berhubung saman RM3 juta. Saya akan memberikan butiran lanjut mengenai perkara ini pada sidang media esok (hari ini, 13 April)," katanya dipetik akhbar New Straits Times.

 

Menurut laman web Jabatan Insolvensi Malaysia, e-insolvensi, hartawan berusia 68 tahun itu menerima notis kebankrapan yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 26 Januari tahun ini.

 

Kemudian pada 3 Feb, Country Heights mengumumkan peletakan jawatan beliau sebagai pengerusi eksekutif kumpulan itu, berkata ia adalah "untuk memenuhi pengurusan perubahan bagi transformasi kumpulan."

 

Country Heights enggan mengulas untuk cerita ini apabila dihubungi.

 

Kim Yew itu menguasai 57.64% di Country Heights, yang terkenal dengan pembangunan Mines Resort City di Seri Kembangan, Selangor, dan rapat dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.


 

parafrasa

 


Beliau berkempen bersama Mahathir dalam pilihan raya negeri Johor tahun lalu dan menggesa masyarakat Cina mengundi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) yang berasaskan Melayu.

 

Pada Mei 2017, deposit tetap Lee berjumlah kira-kira RM126 juta yang dimasukkan ke dalam bank milik asing di sini telah dirampas oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri, selepas anak syarikat Country Height dikenakan taksiran cukai tambahan berjumlah RM22.5 juta, yang terakru dari tahun-tahun taksiran 1997 dan 1998. LHDN juga memulakan petisyen penggulungan terhadap anak syarikat, Country Heights Sdn Bhd.

 

Pada masa itu, Lee membenarkan FD miliknya disita untuk menyelesaikan liabiliti cukai, dengan Country Heights bersetuju untuk mengakui jumlah yang dibayar sebagai satu kumpulan yang berhutang kepadanya dan akan dibayar balik.

 

Kumpulan itu kemudiannya mengumumkan pada Ogos tahun itu bahawa liabiliti cukai telah diselesaikan oleh Lee sebagai pemegang saham utama kumpulan itu, dan petisyen LHDN telah ditarik balik.

 

Kumpulan ini kebanyakannya mengalami kerugian dalam tahun-tahun kewangan kebelakangan ini. Ia mengalami kerugian bersih sebanyak RM34.6 juta pada FY2019 dan RM36.1 juta pada FY2020.

 

Walaupun ia memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM2.64 juta pada FY2021, ia sekali lagi mencatat kerugian pada FY2022 dengan kerugian bersih sebanyak RM81.63 juta.

 

Syarikat mencatat untung pada FY2018, terutamanya disebabkan oleh pelarasan nilai saksama pada hartanah pelaburan — tetapi kebanyakannya dalam keadaan merah selama beberapa tahun sebelum itu.

 

Ia mengumumkan pelbagai rancangan untuk memulihkan kumpulan itu dalam tempoh lima tahun yang lalu, selalunya dalam bidang yang menyimpang daripada perniagaan terasnya yang sedia ada - daripada rantaian blok kepada penjagaan kesihatan dan kewangan Islam - tetapi kebanyakannya tidak menjadi kenyataan.


 

palace
Hotel Palace of Golden Horses milik Tan Sri Lee Kim Yew

 


Pada Jun 2018, kumpulan itu mencadangkan beberapa projek bernilai bilion ringgit, termasuk cadangan pusat ekspo automotif yang diberi nama Mines Car City Center (dengan anggaran nilai pembangunan kasar RM1.5 bilion), hab kesihatan (RM1.2 bilion dalam GDV), serta Pusat Kewangan dan Perdagangan Islam Cheng Ho (RM1 bilion dalam GDV).

 

Ia merancang untuk meningkatkan RM1 bilion "war chest" melalui pinjaman, terbitan bon atau perkongsian strategik untuk membiayai usaha niaga itu.

 

Walaupun usaha niaga baharu ini ditambah kepada keputusan suku tahunannya pada suku ketiga berakhir 30 Sept 2018 (3QFY2018), ia kemudiannya dikeluarkan daripada penyata kewangannya daripada 1QFY2021.

 

Pada Ogos 2021, kumpulan itu kemudiannya mencadangkan penempatan persendiriannya yang pertama untuk mengumpul indikatif RM58.81 juta dengan meletakkan 54.71 juta saham bagi membiayai sebahagian pembinaan projek Mines Wellness Suites kumpulan dan peruncitan dan perindustrian College Heights Estate. projek estet.

 

Bagaimanapun, penempatan yang telah siap pada Februari 2022 menjana kurang daripada separuh yang dirancang kepada — RM21.02 juta — selepas meletakkan hanya 15.84 juta saham.

 

Pada Oktober tahun yang sama, Country Heights mengumumkan transaksi pihak berkaitan (RPT) besar-besaran yang akan menyaksikan Lee menyuntik aset bernilai RM544 juta sebagai pertukaran untuk lebih banyak saham Country Heights.

 

Suntikan yang dicadangkan itu kemudiannya dikecilkan kepada RM507 juta untuk mengecualikan dua keping tanah — sebidang tanah seluas 5.62 ekar di Hulu Langat dan sebidang 2.82 ekar di Kajang. Tiada maklumat terbaharu mengenai RPT sejak itu.

 

Pada Disember 2021, Country Heights mengumumkan bahawa ia bekerjasama dengan Beijing Wodong Tianjun Information Technology Co Ltd, anak syarikat milik penuh peruncit dalam talian terbesar China JD.com. Ia merancang untuk melabur RM250 juta dalam tempoh lima tahun ke dalam pembangunan model perniagaan omnichannel dengan JD.com. Walaupun pengumuman itu mendorong peningkatan dalam saham Country Height, sekali lagi kemas kini mengenainya jarang berlaku selepas itu.

 

Konsortium

Ia kemudian menjadi tajuk utama pada Januari 2022 dengan penyertaannya dalam konsortium yang terdiri daripada SMTrack Bhd, Jiankun International Bhd, Sersol Bhd, Techna-X Bhd dan MQ Technology Bhd, yang dikatakan akan bekerjasama dengan 5G Infra Tech Solution Sdn Bhd (5GInfraTech) untuk mengumpul dana bagi projek berkaitan 5G dan gentian optik oleh Digital Nasional Bhd. Tiada butiran diberikan ketika itu.


 

parafrasa

 


Berikutan pertanyaan daripada Bursa Malaysia, Country Heights mendedahkan bahawa 5GInfraTech masih belum mendapatkan sebarang projek berkaitan gentian optik, tetapi menegaskan bahawa yang kedua akan mempunyai "usaha sama dalam projek berkaitan rangkaian".

 

Dan sejak 2018, Country Heights telah mengumumkan beberapa projek berkaitan blockchain, bermula dengan cadangan pengeluaran mata wang kriptonya sendiri yang dipanggil "Mata Wang Kuda", walaupun tiada kemas kini mengenai tawaran syiling permulaan yang dicadangkan.

 

Untuk FY2022, CHHB mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM81.64 juta, yang dikaitkan dengan kerugian rosot nilai untuk Borneo Highlands Resort dan aset berkaitannya sebanyak RM75.2 juta, kos pembinaan terakru untuk penyerahan bekalan air Country Heights Damansara sebanyak RM1.8 juta , elaun hutang ragu RM4.5 juta dan peruntukan ganti rugi dipastikan terbuai sebanyak RM1.7 juta.

 

Saham kumpulan itu, yang pernah menjadi kegemaran pelabur, mencecah melebihi RM8 pada tahun 1997, telah jatuh ke dalam zon saham sen. Ia ditutup pada 35.5 sen pada Rabu, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM106 juta. - DagangNews.com