Semua calon Pilihan Raya Negeri digesa isytihar harta - C4 Center | DagangNews Skip to main content

Semua calon Pilihan Raya Negeri digesa isytihar harta - C4 Center

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Julai - Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4 Center) menggesa setiap parti/gabungan untuk mengumumkan komitmen mereka terhadap pengisytiharan aset oleh calon politik, kedua-duanya semasa menjelangnya hari pengundian serta agenda perundangan mereka.

 

Suruhanjaya Pilihan Raya pada 5 Julai mengumumkan pilihan raya bagi Dewan Undangan Negeri bagi enam negeri – Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Selangor dan Terengganu – akan diadakan pada 12 Ogos, dengan hari penamaan calon ditetapkan pada 29 Julai ini.

 

C4 Center berkata, pengisytiharan aset ialah elemen penting dalam dasar kerajaan terbuka, kerana ia membolehkan peningkatan ketelusan kedudukan kewangan mereka yang berkuasa.

 

Ketersediaan awam maklumat sedemikian membolehkan masyarakat sivil juga bertindak sebagai pemantau untuk memeriksa kemungkinan berlakunya pengumpulan harta secara haram dan rasuah.

 

"Bagaimanapun, pertimbangan penting ialah sejauh mana calon benar-benar jujur semasa membuat pengisytiharan sedemikian.

 

"Sebelum ini, pengisytiharan aset telah dibuat oleh pegawai yang dipilih dan calon pilihan raya yang tidak memasukkan butiran yang mencukupi atau yang mempunyai kebenaran yang meragukan.

 

"Oleh itu, semasa membuat pengisytiharan ini, Pusat C4 mengingatkan calon-calon tentang sumpah yang mereka mesti angkat semasa pemilihan sebagai ahli Dewan Undangan Negeri: untuk memegang kepercayaan dan kesetiaan yang sebenar kepada Negeri dan Persekutuan mereka. Kepentingan peribadi mereka tidak boleh dibenarkan bercanggah atau menggantikan fungsi mereka sebagai pegawai awam," kata C4 Center.


 

parafrasa

 

"Oleh itu, kami menyeru semua parti/pakatan politik untuk menghendaki semua calon yang mereka calonkan untuk mengisytiharkan harta mereka, boleh alih atau tak alih, secara terbuka.

 

"Ini boleh dilakukan dengan membuat pengisytiharan tersedia di platform dalam talian, dan menyerahkan salinan kepada Pejabat Speaker DUN masing-masing, dan mesti boleh diakses oleh orang ramai.

 

"Selanjutnya, kami menggesa setiap parti/gabungan untuk memasukkan penggubalan undang-undang pengisytiharan aset yang disasarkan kepada pegawai yang dipilih dan calon pilihan raya ke dalam manifesto pilihan raya mereka, dan untuk komited kepada ikrar ini apabila berkuasa untuk mengukuhkan pengisytiharan aset mandatori di peringkat negeri," ujar C4Center.

 

Badan pemantau itu mengalu-alukan keputusan ikrar manifesto Barisan Nasional Kedah dan Pakatan Harapan baru-baru ini bahawa keperluan pengisytiharan aset dwitahunan akan dilaksanakan ke atas Menteri Besar, Exco Kerajaan Negeri dan ADUN, sekiranya perikatan itu muncul sebagai pemenang.

 

"Kami menggesa semua parti politik lain untuk melaksanakan komitmen yang sama," kata C4 Center.

 

Menurut badan itu lagi, Perkara 8(5) Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Menentang Rasuah (instrumen antirasuah yang mengikat secara universal yang diratifikasi oleh Malaysia pada 2008 dan dengan itu terikat) menetapkan bahawa Negara Pihak hendaklah berusaha “untuk mewujudkan langkah-langkah dan sistem yang memerlukan pegawai awam membuat pengisytiharan yang sesuai” berkenaan pelaburan, aset dan hadiah atau faedah yang besar daripadanya mungkin timbul konflik kepentingan.

 

Pada masa ini, Malaysia masih tidak mempunyai sebarang keperluan berkanun untuk pengisytiharan aset mandatori oleh pegawai yang dipilih. Namun ini tidak seharusnya menjadi alasan untuk aspirasi politik untuk tidak mematuhi semangat konvensyen - yang mampu secara sukarela menawarkan maklumat sedemikian untuk didedahkan kepada umum.

 

Dalam minggu-minggu akan datang, Pusat C4 juga akan menjadualkan mesyuarat dengan setiap parti/pakatan untuk mendapatkan komitmen teguh mereka terhadap perkara ini.

 

"Adalah menjadi harapan besar kami agar seruan untuk bertindak ini akan diambil oleh semua calon, demi kepentingan terbaik negeri mereka dan pengundi di mana mereka berada, serta menunjukkan komitmen mereka untuk memerangi rasuah dalam masyarakat kita". - DagangNews.com