Serba Dinamik sambut baik syor berkaitan undang-undang keselamatan siber | DagangNews Skip to main content

Serba Dinamik sambut baik syor berkaitan undang-undang keselamatan siber

 

KUALA LUMPUR 14 Okt -  Serba Dinamik Group Bhd menerusi cabang keselamatan sibernya, E-Security and Privacy Channel (ESPC), menyambut baik inisiatif kerajaan untuk memperkenalkan  undang-undang keselamatan siber baharu yang dapat memastikan Malaysia kekal kompetitif serta menarik untuk  perniagaan dalam segmen tersebut.

 

Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah berkata, langkah tersebut juga tepat pada masanya serta sejajar dengan usaha Malaysia untuk muncul sebagai sebuah negara digital sepenuhnya.

 

“Saya berharap usaha mewujudkan undang-undang keselamatan siber ini dapat membolehkan kita membangunkan  infrastruktur digital yang berdaya tahan, persekitaran ruang siber lebih selamat, ekosisem keselamatan siber yang tangkas selain memperkukuh kerjasama antarabangsa,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Kelmarin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas) Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad berkata kerajaan sedang dalam proses menyiapkan syor berkaitan undang-undang keselamatan siber yang bertujuan memperketat aspek berkaitan dan akan dibentangkan pada mesyuarat Jemaah Menteri dalam masa terdekat.

 

Mengulas selanjutnya, Abdul Karim berkata langkah tersebut akan turut menjadikan Malaysia sebagai salah satu tempat paling selamat di dunia untuk penggunaan teknologi pintar.

 

Menurutnya, Malaysia juga mempunyai penguatkuasaan yang kukuh serta undang-undang keselamatan siber yang berkesan dalam membantu orang ramai mendapat pembelaan apabila membeli peranti atau menggunakan perkhidmatan dan penyelesaian yang gagal menepati standard keselamatan dan boleh mendedahkan mereka kepada pencerobohan data dan jenayah scam.

 

“Saya yakin undang-undang itu dapat menangani isu yang dialami perniagaan serta rakyat. Ini juga menjadi langkah penting memandangkan terdapat banyak peranti yang bermasalah dari segi keselamatan di pasaran yang turut mendedahkan pengguna kepada risiko penjenayah siber,” katanya.

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah

 

 

Malah, katanya, negara dan rakyat juga terdedah kepada risiko serangan siber jika kerajaan tidak mempunyai tadbir urus tangkas dalam aspek keselamatan siber.

 

“Apa yang diperlukan hanyalah aspek kejuruteraan sosial untuk mendapat akses ke atas kelemahan manusia yang seterusnya menyebabkan  pencerobohan keselamatan,” katanya. - DagangNews.com