Sik Cheong Bhd meterai penjanjian taja jamin dengan TA Securities untuk IPO di Pasaran ACE | DagangNews Skip to main content

Sik Cheong Bhd meterai penjanjian taja jamin dengan TA Securities untuk IPO di Pasaran ACE

Dari kiri: ​​​​​​​Pengarah Eksekutif Sik Cheong Berhad Wong Hin Loong; Pengarah Urusan Sik Cheong Berhad Wong Hing Ngiap; Pengarah Eksekutif Operasi untuk TA Securities Holdings Berhad Tah Heong Beng dan Pengurus Kanan Kewangan Korporat untuk TA Securities Holdings Berhad Abdul Muiz Mustafa
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Jun – Syarikat pembungkusan semula, pemasaran dan pengedaran minyak sawit olein RBD, Sik Cheong Berhad memeterai perjanjian taja jamin dengan TA Securities Holdings Berhad sempena tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

Pelaksanaan IPO Sik Cheong terdiri daripada terbitan awam sebanyak 66.0 juta saham biasa baharu, mewakili 24.8% daripada modal sahamnya yang diperbesarkan, dan tawaran untuk penjualan 20.0 juta saham sedia ada, atau 7.5% daripada modal sahamnya yang diperbesarkan, melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih .

 

Daripada 66.0 juta saham baharu, 13.3 juta saham akan disediakan kepada Orang Awam Malaysia melalui pengundian, 4.0 juta saham kepada Pengarahnya yang layak, pekerja dan individu yang telah menyumbang kepada kejayaan Sik Cheong (Peruntukan Borang Merah Jambu), manakala baki 48.7 juta saham dikhaskan untuk penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

 

Menurut perjanjian pengunderaitan, TA Securities akan menaja jamin 17.3 juta saham baharu yang disediakan untuk Peruntukan Borang Awam dan Pink Malaysia.

 

Sik Cheong, melalui anak syarikatnya, terlibat terutamanya dalam pembungkusan semula, pemasaran dan pengedaran produk minyak olein sawit RBD, yang merupakan bentuk cecair minyak sawit yang ditapis, diluntur dan dinyahbau.

 

Kumpulan juga memperdagangkan produk pihak ketiga, terutamanya marjerin, atas permintaan daripada pelanggan.

 

Produk minyak olein sawit RBD adalah penyumbang pendapatan utama kepada Sik Cheong. Produk-produk ini, terutamanya minyak masak, dijual di bawah jenama dalaman "Sawit Emas" dan "Vitamas" di samping pilihan tidak berjenama.

 

Produk Sik Cheong memenuhi pasaran komersial dan isi rumah, dengan asas pelanggan yang luas melebihi 500 pelanggan setahun. Ini terdiri daripada peruncit, pemborong, hotel, restoran dan pengendali katering serta pengeluar makanan.

 

Sementara itu, peruncit seperti pusat borong, pasar raya besar dan pasar raya meluaskan lagi capaian produk Sik Cheong kepada pengguna akhir. Selain daripada minyak masak, Kumpulan juga menjual minyak lampu di bawah jenama "Pingat Emas" sendiri.

 

Pengarah Urusan Sik Cheong, Encik Wong Hing Ngiap berkata, “Sik Cheong ialah perniagaan yang mampan memandangkan minyak masak olein sawit RBD adalah bahan makanan penting yang digunakan dalam pelbagai proses pembuatan dan penyediaan makanan harian.

 

"Minyak olein sawit RBD juga menawarkan pilihan yang lebih kos efektif berbanding alternatif, menjadikannya salah satu minyak masak yang paling banyak digunakan. Kini, disokong oleh rekod prestasi lebih tiga puluh tahun dan telah mewujudkan kehadiran kukuh di Lembah Klang, kami bersedia untuk mengorak langkah seterusnya ke hadapan," kata beliau.

 

Sik Cheong mengutamakan kualiti dan keselamatan produk, terbukti dengan pensijilan MeSTI, HALAL, HACCP (MS 1480: 2019) dan ISO 22000: 2018. Akreditasi ini mengesahkan komitmen Sik Cheong terhadap kebersihan dan proses penyediaan yang ketat, yang penting untuk mengekalkan kualiti dan konsistensi dalam industri berasaskan makanan.

 

Memandang ke hadapan, Kumpulan merancang untuk mengembangkan rangkaian produknya secara strategik untuk memasukkan minyak kacang soya oleik tinggi. Menampilkan rasa yang lembut dan neutral, ia serba boleh untuk pelbagai kaedah memasak dan memenuhi permintaan pasaran untuk minyak makan yang lebih sihat, sambil kekal sebagai pilihan yang kos efektif.

 

Bagi pengembangan geografi, syarikat berhasrat meningkatkan jangkauannya melangkaui Kuala Lumpur dan Selangor ke negeri jiran seperti Perak, Negeri Sembilan, Melaka, dan Pahang, bertujuan untuk menguasai bahagian pasaran yang lebih besar untuk pengedaran produk Kumpulan.

 

Sik Cheong dijadual disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities menjelang suku ketiga 2024, dengan TA Securities sebagai Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin tunggal dan Ejen Penempatan untuk Latihan IPO. - DagangNews.com