Southern Cable terima LOA bekal sistem bateri untuk TM bernilai RM44.8 juta | DagangNews Skip to main content

Southern Cable terima LOA bekal sistem bateri untuk TM bernilai RM44.8 juta

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 30 Mei - Southern Cable Group Bhd menerima surat anugerah (LOA) daripada Telekom Malaysia Bhd (TM) untuk membekalkan sistem bateri bagi menyokong pelancaran infrastruktur rangkaian negara bernilai RM44.8 juta.

 

Southern Cable dalam kenyataan berkata, LOA tersebut dianugerahkan oleh TM Technology Services Sdn Bhd milik penuh TM.

 

Sebagai sebahagian daripada kontrak, Southern Cable akan membekalkan, menghantar, memasang, menguji dan mentauliahkan sistem bateri termasuk perkhidmatan kejuruteraan dan aksesori yang berkaitan ke hab serantau TM di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.

 

"Kontrak bekalan akan bermula pada Mei 2023 dan akan dipenuhi sehingga Mei 2026," katanya.

 

Sebelum ini, Southern Cable mempunyai kontrak berterusan bernilai RM30.4 juta dengan TM mulai September 2021 untuk membekal, menghantar, memasang, menguji dan mentauliahkan sistem penerus termasuk perkhidmatan kejuruteraan dan aksesori.

 

Pengarah Urusan Southern Cable, Tung Eng Hai berkata, pihaknya melihat aliran pesanan kabel dan wayar yang baik daripada pelanggan dan telah meningkatkan pengeluaran untuk memastikan penghantaran tepat pada masanya. 

 

 

southern cable
                                            Tung Eng Hai

 

 

"Tanpa keadaan yang tidak dijangka, kami optimis prestasi kami untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023," katanya.

 

Kontrak sistem bateri terbaharu menjadikan Southern Cable mendapat kemenangan daripada tahun sehingga kini kepada lebih RM160 juta.

 

 

southern cable

 

 

Ini juga termasuk dua kontrak bekalan kabel kuasa daripada syarikat utiliti kuasa.

 

Tempahan syarikat dalam tangan berjumlah RM737.5 juta yang perlu dipenuhi sehingga 2024 yang terdiri terutamanya daripada bekalan kabel kuasa dan wayar dengan TM.

 

Southern Cable ialah pembekal berdaftar untuk kabel dan wayar dengan TM, dan mempunyai rekod prestasi membekalkan pembekal telekomunikasi terulung negara sejak 21 tahun lalu. - DagangNews.com