Sultan Nazrin: Peguam syariah bertauliah tidak lagi perlu temuduga, ujian untuk berkhidmat di Perak | DagangNews Skip to main content

Sultan Nazrin: Peguam syariah bertauliah tidak lagi perlu temuduga, ujian untuk berkhidmat di Perak

Sultan Nazrin Shah

KUALA LUMPUR 12 Jan - Mana-mana individu berkelayakan yang memegang sijil amalan guaman syariah di mana-mana negeri yang ingin berkhidmat di Perak kini boleh berbuat demikian tanpa perlu melalui ujian dan temuduga yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Kemasukan Peguam Syariah negeri.

 

Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah bertitah, sejak 18 Oktober tahun lalu, individu yang berkelayakan hanya perlu mengemukakan permohonan kepada jawatankuasa itu bagi mendapatkan kelulusan untuk berkhidmat sebagai peguam syariah di negeri itu.

 

Sultan Nazrin sebelum ini menitahkan Peraturan Peguam Syariah (Perak) 2003 menetapkan mana-mana individu yang berhasrat menjadi peguam syariah di Perak, selain mempunyai kelayakan akademik yang diiktiraf, perlu menjalani peperiksaan atau temu duga yang ditetapkan Jawatankuasa Kemasukan Peguam Syariah.

 

"Menjawab nasihat saya, mulai 18 Oktober 2023, jawatankuasa telah memperkemaskan prosedur penerimaan peguam syariah mengikut Seksyen 69 (4) Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam (Perak) 2004, yang membenarkan mana-mana orang berkelayakan, yang mempunyai sijil amalan undang-undang syariah di mana-mana negeri, untuk diterima berkhidmat di Perak tanpa perlu melalui ujian dan temu duga," katanya.

 

Baginda bertitah demikian pada majlis penyampaian surat cara pelantikan kepada pemegang jawatan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak bagi penggal 2024-2025, serta hakim Mahkamah Syariah negeri, di Ipoh, Perak hari ini.

 

Sultan Nazrin bertitah, langkah itu diyakini dapat memudahkan kehendak peguam syariah yang ingin menjalankan amalan undang-undang di Perak, selain memberi manfaat kepada anak guam untuk mempunyai pilihan mendapatkan perkhidmatan guaman syariah yang lebih luas.

 

Pada istiadat itu, Sultan Nazrin menyampaikan surat cara pelantikan kepada hakim Mahkamah Agung Syariah Perak, Datuk Mohd Amran Mat Zain dan Pengerusi Mahkamah Rayuan Syariah negeri, Mohamad Taifor Ahmad Rusdi.

 

Lima lagi hakim Mahkamah Rayuan Syariah negeri yang menerima surat cara pelantikan hari ini ialah Datuk Abd Aziz Mohd Yusof, Datuk Kamardin Hashim, Datuk Mohd Radzi Abd Latif, Datuk Mohamad Shakir Abdul Hamid dan Datuk Abas Nordin, lapor Bernama.

 

Ia turut mengukir sejarah baharu di negeri Perak, dengan pelantikan Nor Hadina Ahmad Zabidi sebagai hakim wanita pertama ke Mahkamah Rayuan Syariah. - DagangNews.com