Sungai Klang Link, MTD Construction bekerjasama bina lebuh raya sepanjang 53km | DagangNews Skip to main content

Sungai Klang Link, MTD Construction bekerjasama bina lebuh raya sepanjang 53km

[Foto Sungai Klang Link]
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 15 Dis - Sungai Klang Link Sdn Bhd (SKL) telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan MTD Construction Sdn Bhd (MTDC) untuk mengambil bahagian dalam pembangunan dan pembinaan projek lebuh raya sepanjang 53 kilometer (km), yang dijangka meliputi kawasan di sepanjang Sungai Klang.

 

Dengan tujuan untuk meningkatkan ketersambungan dan akses di wilayah ini, ia dirancang untuk menggabungkan tujuh persimpangan yang dicadangkan, bermula di Klang dengan persimpangan di Lebuhraya Persisiran Pantai Barat dan berakhir di persimpangan Lebuhraya Pantai Baru 2 (NPE 2).

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, SKL berkata ia mencadangkan projek lebuh raya bertingkat ini kepada kerajaan dan kini dalam peringkat akhir kelulusan kerajaan.

 

"Ketika kami meneruskan usaha dalam infrastruktur pengangkutan, kami sangat teruja untuk memulakan perjalanan transformatif ini bersama MTDC.

 

"Perkongsian ini menandakan pencapaian penting dalam komitmen kami untuk menyampaikan rumusan berkesan bagi keperluan infrastruktur negara," kata Ketua Pegawai Eksekutif SKL, Datuk Mohd Nazri Ismail.

 

Pengurus Besar dan Ketua Bahagian Pembinaan MTDC, Ahmad Tarmizi Ismail berkata syarikat itu teruja dengan kemungkinan yang dimiliki perkongsian ini.

 

“Dengan menggabungkan kepakaran kami dengan visi SKL, kami berhasrat untuk mewujudkan lebuh raya bertingkat yang bukan sahaja menghubungkan masyarakat tetapi juga menetapkan penanda aras untuk penyelesaian pengangkutan mampan dan cekap,” tambahnya.

 

MTDC ialah salah satu anak syarikat Kumpulan MTD.  - DagangNews.com