Sunview peroleh kontrak bina loji janakuasa PV solar, BESS di Uzbekistan | DagangNews Skip to main content

Sunview peroleh kontrak bina loji janakuasa PV solar, BESS di Uzbekistan

HP Ong (kiri) dan Menteri Tenaga Uzbekistan Jurabek Mirzamahmudov menandatangani perjanjian terma untuk loji kuasa fotovoltaik solar (PV) dan projek sistem tenaga simpanan bateri (BESS).
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 Julai - Sunview Group Bhd berkata milik penuhnya Fabulous Sunview Sdn Bhd telah menandatangani perjanjian terma dengan Uzbekistan untuk membina loji kuasa fotovoltaik solar (PV) dan projek sistem tenaga simpanan bateri (BESS).

 

Dalam satu kenyataan, syarikat itu berkata perjanjian itu menggariskan terma secara prinsip sebelum terma utama kerjasama itu diformalkan.

 

Sunview akan menubuhkan sebuah syarikat tujuan khas di Uzbekistan untuk membina, membiayai, memiliki, mengendalikan dan menyelenggara loji kuasa PV solar 400 MWAC di wilayah Andijan dan loji kuasa PV solar 200 MWAC di wilayah Fergana.

 

Loji-loji itu akan beroperasi di bawah perjanjian pembelian tenaga (PPA) selama 25 tahun, bermula dari tarikh operasi komersial yang dijadualkan, selepas itu Sunview akan sama ada memindahkan atau menyahtauliah loji itu.

 

Uzbekistan akan menyediakan sokongan penting, termasuk pajakan tanah dan kelulusan kawal selia yang diperlukan untuk kejayaan pelaksanaan projek.

 

Sunview juga akan membangunkan BESS 100MWAC/200MWj berhampiran loji di wilayah Andijan dengan tempoh 12 tahun.

 

Pengarah Eksekutif Kumpulan dan CEO Kumpulan, HP Ong berkata projek itu bukan sahaja menggariskan kepakaran Sunview dalam industri tenaga suria tetapi juga menunjukkan dedikasinya terhadap pembangunan mampan dan kerjasama antarabangsa.

 

"Perjanjian ini melambangkan satu langkah penting ke hadapan dalam perjalanan kami ke arah landskap bersih-sifar dan tenaga mampan semasa kami memulakan projek transformatif ini di Uzbekistan.

 

"Kami teruja untuk menyumbang kepada landskap tenaga Uzbekistan dan memupuk masa depan yang lebih hijau untuk semua," katanya. - DagangNews.com