Sunway bangunkan Taman Teknologi Perindustrian di Rawang dengan nilai pembangunan kasar RM2 bilion | DagangNews Skip to main content

Sunway bangunkan Taman Teknologi Perindustrian di Rawang dengan nilai pembangunan kasar RM2 bilion

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 Ogos - Cabang hartanah Sunway Bhd, Sunway Property, melalui anak syarikat milik penuhnya, Sunway Rawang City Sdn Bhd (SRCSB) telah memperoleh sebidang tanah pegangan bebas utama seluas 245 ekar di Kuang, Rawang dengan harga RM115 juta.

 

SRCSB menandatangani perjanjian jual beli (SPA) pada 2 Ogos, untuk memperoleh tanah Rawang daripada Kauthar Equities Sdn Bhd.

 

Dalam satu kenyataan, Sunway berkata pengambilalihan dan cadangan pembangunan tanah itu akan dijalankan melalui usaha sama antara Sunway City Sdn Bhd (anak syarikat milik penuh Sunway Bhd), dan Amal Resources Sdn Bhd, yang telah menandatangani perjanjian pada hari yang sama untuk melanggan SRCSB sebagai syarikat usaha sama.

 

Sunway berkata, lokasi tanah itu, yang terletak bersebelahan dengan Lebuhraya LATAR (atau Lebuhraya Kuala Lumpur-Kuala Selangor) menjadikannya tapak yang ideal untuk Taman Teknologi Perindustrian yang dicadangkan bagi melengkapkan kawasan perindustrian yang sedang berkembang di wilayah Kuang dan Rawang seperti Kawasan Perindustrian Kuang dan Taman Perindustrian Rawang.

 

Taman Teknologi Perindustrian yang dicadangkan itu akan terdiri daripada kilang, gudang dan komponen komersial dengan nilai pembangunan kasar (GDV) sekurang-kurangnya RM2 bilion.


 

sunway

 


Pengarah Urusan Sunway Property, Sarena Cheah berkata, pengambilalihan ini menandakan dedikasinya untuk membangunkan Taman Teknologi Perindustrian sedia masa hadapan yang menyepadukan teknologi, kemampanan dan inovasi untuk memenuhi keperluan perniagaan moden dan menambah kepada portfolio pembangunan perindustrian kami yang sentiasa berkembang.

 

“Pemerolehan strategik itu sejajar dengan komitmen Sunway Property untuk memacu inovasi, teknologi dan pembangunan mampan dalam sektor perindustrian sambil memenuhi keperluan perniagaan yang berkembang dalam era digital.

 

"Kami berharap dapat menyumbang untuk merangsang inovasi, pertumbuhan ekonomi, penciptaan pekerjaan dan menarik pelaburan dengan projek baharu ini,” tambahnya.

 

Rekod prestasi Sunway Property yang terbukti dalam pembangunan mampan dan komitmennya untuk memanfaatkan teknologi akan memastikan Taman Teknologi Perindustrian di Kuang, Rawang akan memenuhi permintaan dalam sektor perindustrian dengan kukuh serta menetapkan penanda aras baharu bagi sektor itu secara keseluruhan.

 

Dengan jumlah simpanan tanah seluas 3,068 ekar dan potensi GDV sebanyak RM49.7 bilion dalam tempoh lebih 15 tahun, Sunway Property bersedia untuk pertumbuhan yang mampan. - DagangNews.com