Sunway beli baki 70% pegangan dalam syarikat pembina rumah pasang siap berharga RM25.5 juta | DagangNews Skip to main content

Sunway beli baki 70% pegangan dalam syarikat pembina rumah pasang siap berharga RM25.5 juta

KUALA LUMPUR 25 Jun - Sunway Bhd kini sedang mengambil alih baki 70% pegangan dalam usaha sama (JV) Daiwa Sunway Development Sdn Bhd (DSD) pada harga RM25.5 juta.

 

Sunway melalui JV Sunway Iskandar Sdn Bhd (SISB) yang dimiliki 60% dan Daiwa House Malaysia Sdn Bhd (DHM) membentuk syarikat JV pada nisbah 30:70 masing-masing, untuk membina 100 rumah pasang siap di Iskandar Malaysia, Johor pada Jun 2015.

 

DHM dimiliki sepenuhnya oleh pembina rumah pasang siap terbesar Jepun Daiwa House Industry Co Ltd, menurut makluman Sunway di Bursa Malaysia.

 

Selepas selesai pengambilalihan, Sunway menyatakan dalam pemfailan kepada Bursa Malaysia, pengambilalihan itu juga akan memerlukan kewangan untuk membiayai pembangunan masa depan Sakura Residence, kata Sunway.

 

“Bagaimanapun, Sunway akan mengambil langkah-langkah yang perlu bagi mengurangkan risiko yang dikenal pasti dengan mendapatkan pembiayaan hutang luar negeri seiring dengan kemajuan pembangunan.

 

“Tiada jaminan boleh diberikan bahawa perubahan ketara dalam mana-mana faktor ini tidak akan menjejaskan secara material operasi dan prestasi kewangan Sunway,” katanya.

 

 

sanwei

 

 

SSIB telah memeterai perjanjian jual beli saham dengan DHM untuk memperoleh 175,000 saham biasa dan 71.67 juta saham keutamaan boleh tebus, mewakili 70% kepentingan ekuiti dalam DSD daripada DHM.

 

Sunway, yang sahamnya telah memperoleh 72% tahun setakat ini, berkata DSD akan menjadi anak syarikat milik penuh SISB selepas selesai cadangan pengambilalihan - yang dijangka selesai pada 30 Jun.

 

“Cadangan pengambilalihan itu adalah selaras dengan strategi pembangunan keseluruhan SISB yang digariskan oleh keyakinan Sunway terhadap prospek baki fasa di Sakura Residence yang akan dibina menggunakan kaedah konvensional dan prospek membangunkan Sunway City Iskandar Puteri menjadi perbandaran utama Sunway seterusnya, ” katanya.

 

Konglomerat itu berkata pengambilalihan itu akan dipenuhi dengan wang tunai daripada dana yang dijana secara dalaman.

 

Sehingga akhir Mac 2024, tunai dan baki bank Sunway berjumlah RM2.67 bilion, manakala pinjaman berjumlah RM10.28 bilion, penyata kewangan terkini menunjukkan.

 

Saham Sunway turun lima sen atau 1.33% kepada RM3.70 pada Isnin, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran RM21.02 bilion. - DagangNews.com