Sunway-Huawei perluas kerjasama pacu transformasi digital merentas ASEAN | DagangNews Skip to main content

Sunway-Huawei perluas kerjasama pacu transformasi digital merentas ASEAN

KUALA LUMPUR 9 Mei - Kumpulan Sunway dan Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd bersetuju untuk memulakan 'Program Inovasi Digital 2.0', yang akan memajukan lagi inovasi digital, perjalanan pemodenan awan, dan mengukuhkan kerjasama merentas semua bahagian perniagaan Sunway di rantau ASEAN.

 

Ini termasuk mengenal pasti bidang kerjasama tambahan dengan tumpuan pada Data Besar, Perbandaran Pintar dan Kuasa Digital.

 

Perkongsian antara Huawei Malaysia dan Sunway telah meningkat dengan ketara sejak MoU pertama mereka pada September 2021 mengenai 'Program Inovasi Digital 1.0', di mana kedua-dua entiti berjaya bekerjasama dalam beberapa bidang, termasuk migrasi awan, pemodenan aplikasi dan platform pertumbuhan digital, yang terdiri daripada Sunway Super App serta kecerdasan buatan dan keupayaan pembelajaran mesin.

 

Melalui ‘Digital Innovation Program 2.0’, Huawei Malaysia menyasarkan untuk mengeksport keupayaan termaju syarikat dalam teknologi maklumat dan komunikasi bagi memanfaatkan sinergi bahagian perniagaan Sunway dan membangunkan penyelesaian tenaga inovatif untuk bandar rendah karbon pintar dan mampan.

 

Kerjasama ini akan menyaksikan kedua-dua pihak memanfaatkan kekuatan satu sama lain untuk menginovasi perkhidmatan digital baharu dan membina perkongsian bersama untuk keseluruhan ekosistem Sunway.

 

Ini termasuk:

i. Program data kepada nilai: Program ini menawarkan rangka kerja yang ditakrifkan bersama untuk meningkatkan nilai dan keupayaan Sunway daripada membina Tasik Data kepada mengguna pakai platform Data Besar Huawei untuk menyokong strategi perniagaan dan peta jalan Sunway.

 

ii. Program pembangunan perbandaran pintar: Selaras dengan misi Sunway untuk meningkatkan perbandaran lestari pintar dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang, perkongsian bersama ini meneroka infrastruktur ICT yang teguh untuk menyokong pelbagai teknologi pintar yang akan dilaksanakan di semua perbandaran Sunway. Usaha gabungan ini juga akan diperluaskan ke negeri-negeri Borneo Malaysia.

 

iii. Domain Perkongsian Kuasa Digital: Ini akan mengembangkan lagi skop baharu untuk membolehkan pertumbuhan perniagaan baharu, seperti PV Pintar dan sistem storan tenaga bateri (BESS), perkongsian pusat data berskala besar dan rumah hijau pintar semua-dalam-satu generasi akan datang, pejabat dan penyelesaian taman perindustrian.

 

Pengasas dan pengerusi Kumpulan Sunway, Tan Sri Dr Jeffrey Cheah melahirkan keyakinannya terhadap perkongsian strategik jangka panjang dengan Huawei dalam perjalanan berterusan Sunway dalam transformasi digital.

 

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Huawei atas sambutan hangat dan layanan yang diberikan semasa lawatan Sunway ke ibu pejabat mereka di Shenzhen.

 

"Kami benar-benar mendapat inspirasi daripada dedikasi Huawei terhadap transformasi digital, serta kepimpinan mereka yang kukuh dan tercerahkan.

 

"Di Sunway, visi kami adalah untuk menjadi model perbadanan Asia dalam pembangunan mampan, berinovasi untuk memperkayakan kehidupan untuk hari esok yang lebih baik. Saya yakin bahawa perkongsian strategik kami dengan Huawei boleh menghadapi cabaran dalam dunia pembangunan pesat dalam teknologi terutamanya di seluruh Asia, dan secara kolektif memajukan agenda kemampanan di bahagian dunia ini,” kata Cheah, yang melawat kampus Huawei di Shenzhen, China, dengan delegasi dari Sunway pada Mac 2023.


 

huawei
Sunway menjadi tuan rumah kepada delegasi Huawei dari Shenzhen, China, di penthouse ibu pejabat global Sunway Group di Sunway City Kuala Lumpur.

 


Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Malaysia, Simon Sun berkata, kerjasama antara kedua-dua organisasi itu mempunyai tujuan penting dalam meningkatkan dan memacu transformasi digital serta dalam memperkukuh ekonomi negara.

 

“Kami berbesar hati diberi peluang ini untuk terus bekerjasama dengan Sunway untuk membina dan menginovasi penyelesaian yang akan membantu kami mewujudkan persekitaran progresif yang akan memacu ekonomi digital.

 

“Dengan pembaharuan dan pengembangan perjanjian kami, kami berharap dapat membangunkan penyelesaian yang bermakna dan dunia nyata untuk mengurangkan jejak karbon dan menyediakan teknologi termaju sebagai sebahagian daripada komitmen kami terhadap agenda kemampanan.

 

"Kerjasama kami telah berjalan jauh dan kami yakin dapat menyampaikan lebih banyak lagi dalam beberapa bulan dan tahun akan datang,” kata Sun. - DagangNews.com