Syarikat makanan ringan pedas terkemuka China pilih Wellspire sebagai pengedar eksklusif di Thailand | DagangNews Skip to main content

Syarikat makanan ringan pedas terkemuka China pilih Wellspire sebagai pengedar eksklusif di Thailand

KUALA LUMPUR 24 Mac - Wellspire Holdings Berhad (Wellspire), pengedar makanan pembungkusan pengguna di Thailand, mengumumkan anak syarikatnya, Bai Li Enterprise Co, Ltd (Bai Li Enterprise), memeterai perjanjian pengedaran dengan HH International Enterprise Limited, anak syarikat milik penuh Weilong Delicious Global Holdings Ltd (Weilong).

 

Di bawah perjanjian itu, Wellspire akan bertindak sebagai pengedar eksklusif untuk produk Weilong di Thailand.

 

Sebagai permulaan, Wellspire akan mengedarkan produk konjac dan tepung berperisa jenama Weilong, iaitu Weilong Big Hot Stick (Latiao) dan Weilong Konjac Shuang.

 

Perkongsian pengedaran ini dijangka membuka aliran hasil baharu untuk Wellspire, sambil melengkapkan rangkaian produk sedia ada untuk menawarkan lebih banyak pilihan kepada pengguna.

 

Weilong Delicious Global dan anak syarikatnya (Weilong Group) ialah syarikat makanan ringan pedas terkemuka di China dan kumpulan itu ialah syarikat makanan ringan pedas terbesar di China.

 

Yicai Global, perkhidmatan berita berbahasa Inggeris Shanghai Media Group, melaporkan bahawa Intelligence Research Group meramalkan pasaran Latiao akan bernilai RM61.06 bilion (AS$13.6 bilion) menjelang 2026 dengan kadar pertumbuhan kompauan tahunan sebanyak 8.6%.

 

Menurut Frost & Sullivan, dari segi nilai jualan runcit pada 2021, Kumpulan Weilong menduduki tempat pertama dalam kalangan semua perusahaan makanan ringan berempah di China (dengan bahagian pasaran sebanyak 6.2%) dan menduduki tempat pertama dalam kategori setiap produk tepung berperisa dan produk snek sayuran berempah.

 

Perjanjian sulung ini mengukuhkan kedudukan Wellspire sebagai pengedar pilihan untuk jenama yang berjaya yang bertujuan untuk berkembang ke Thailand.

 

Menurut Statista, nilai hasil pasaran makanan ringan Thailand diunjurkan menyaksikan Kadar Pertumbuhan Tahunan Kompaun (CAGR) sebanyak 8.31% dalam tempoh 2022-2027, meningkat daripada AS$993 juta pada 2023 kepada AS$1.48 bilion menjelang 2027. Berhubung dengan jumlah angka populasi, pasaran Thailand menjana pendapatan sebanyak AS$14.17 seorang pada 2022.


 

Mo Guopiao
                            Mo Guopiao

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Wellspring, Mo Guopiao berkata, “Memandangkan permintaan pasaran yang semakin meningkat untuk makanan ringan di Thailand, kami percaya terdapat peluang komersial yang besar untuk produk Weilong. Lebih-lebih lagi, tawaran makanan pedas yang menyelerakan ini pastinya akan menarik minat orang Thai.”

 

“Kami berhasrat untuk membalas kepercayaan dan keyakinan Kumpulan Weilong terhadap Wellspire dengan mengembangkan jenama itu dalam hati dan minda pengguna Thai dan menyampaikan hasil yang mantap dengan memanfaatkan rangkaian dan sambungan kami kepada pasaran,” tambahnya.

 

Mo juga berkata bahawa perkongsian ini akan meningkatkan lagi prestasi Wellspire dan mengukuhkan reputasinya sebagai pengedar pilihan di Thailand untuk pengeluar makanan ringan dari China.
   

Dalam mengulas mengenai pembaharuan kontrak baharu perkongsian, Selvan Zhang, Pengarah Jualan Jabatan Luar Negara dari Weilong berkata, "Produk kami sangat popular di China dan kami yakin bahawa pengguna Thailand akan juga menyukainya."

 

"Kami telah memilih untuk bekerjasama dengan Wellspire memandangkan kepakaran dan rekod prestasinya yang terbukti dan kami berharap dapat memperkenalkan lebih banyak produk Weilong Delicious ke Thailand pada masa hadapan," katanya mengakhiri.

 

Melalui Perjanjian ini, Wellspire juga akan berada dalam kedudukan untuk memanfaatkan pertumbuhan dalam beli-belah dalam talian dan jualan e-dagang, sambil memperkemas saluran pengedarannya untuk mengurangkan kos operasi.

 

Kejayaan perkongsian eksklusif ini mungkin akan menyaksikan lebih banyak peluang pengedaran untuk Wellspire memperkenalkan barisan produk snek baharu bagi memenuhi permintaan tempatan yang semakin meningkat untuk kebaharuan dan kepelbagaian, sambil mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran. - DagangNews.com