Syarikat usaha sama Malaysia-China peroleh kontrak RM209 juta mendalamkan Pelabuhan Miri | DagangNews Skip to main content

Syarikat usaha sama Malaysia-China peroleh kontrak RM209 juta mendalamkan Pelabuhan Miri

KUALA LUMPUR 24 Jun - Sebuah usaha sama (JV) antara syarikat Malaysia dan China dianugerahkan kontrak RM208.9 juta untuk mengorek akses saluran perkapalan ke terminal Pelabuhan Miri dan membina kumpulan latihan di Delta Batang Baram.

 

Syarikat usaha sama Rimbun Prima Sdn Bhd dan China Communications Construction Company (M) Sdn Bhd  menandatangani kontrak dengan Lembaga Pelabuhan Miri. Tempoh kontrak adalah 33 bulan untuk projek yang dijadualkan siap pada Mac 2027.

 

Dua ban sepanjang 6km yang akan dibina bagi membolehkan pengaliran berkesan saluran korekan, menurut Timbalan Perdana Menteri Sarawak Datuk Amar Douglas Uggah Embas, yang menyaksikan majlis menandatangani kontrak itu.

 

Beliau berkata konsep mendalamkan saluran akses dan pembinaan band telah diterapkan di banyak bahagian dunia, termasuk Rotterdam di Belanda; Miami, Amerika Syarikat; Adelaide, Australia; dan Shanghai, China.

 

“Malah, kira-kira 22 tahun lalu, pelabuhan sungai Shanghai menghadapi masalah yang sama seperti delta Kuala Baram, dengan kedalaman air cetek dan latihan penyelenggaraan.

 

“Dengan ban yang dibina sejak 2002 melibatkan panjang keseluruhan lebih 120km, kedalaman navigasi di saluran akses Shanghai telah dikekalkan dan telah meningkatkan operasi pelabuhan,” tambah Uggah, juga Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Pelabuhan Sarawak.

 

Pelabuhan Miri, yang mula beroperasi pada 1983, merupakan pelabuhan penghantar penting yang menghubungkan wilayah utara Sarawak ke seluruh dunia. Pelabuhan ini terletak secara strategik di dalam Kawasan Perindustrian Kuala Baram.

 

Walau bagaimanapun, pelabuhan itu telah lama mengalami masalah disebabkan saluran yang agak cetek disebabkan oleh kelodak di muara Sungai Baram, sekali gus menyebabkan pelabuhan itu tidak dapat diakses oleh kapal kargo yang lebih besar.

 

 

miri

 

 

Menurut Pengerusi Lembaga Pelabuhan Miri Datuk Paulus Palu Gumbang, laluan cetek ke terminal Pelabuhan Miri di Delta Batang Baram telah menyebabkan bahaya keselamatan pelayaran yang teruk dan membantutkan pertumbuhan industri yang beroperasi di Kawasan Perindustrian Kuala Baram.

 

Beliau berkata pada masa air surut, kedalaman saluran akses di delta adalah kira-kira 0.7 meter carta danum (ACD) sebenar dan pada air pasang hanya tiga meter ACD, mengehadkan kapal yang melebihi tiga meter untuk singgah di terminal pelabuhan.

 

Masalah ini, kata Gumbang, telah menyebabkan kos pengendalian dua kali, kos operasi yang tinggi, kelewatan kapal, masa pusing balik kapal yang lebih lama dan jadual penghantaran yang tidak boleh dipercayai.

 

Dan dalam banyak keadaan, kapal telah dibumikan di delta, dengan itu menimbulkan risiko pelayaran dan bahaya kepada mereka dan aktiviti berkaitan maritim lain di kawasan itu.

 

Beliau berkata projek itu akan membawa pertumbuhan yang luar biasa kepada pelbagai aktiviti ekonomi di Miri, khususnya pembinaan kapal, berasaskan kayu, minyak dan gas; dan sektor lain seperti pelancongan, sekali gus menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

 

“Penyediaan saluran akses yang lebih dalam akan membolehkan Pelabuhan Miri merealisasikan kapasiti reka bentuknya untuk mengendalikan 3.5 juta tan kargo setahun, dan meningkatkan imej dan daya saingnya dengan pemansuhan surcaj perkapalan, dengan kapal boleh menghubungi terus di terminal pelabuhan ,” tambah Gumbang.

 

Pada 2022, jumlah pengeluaran kargo Pelabuhan Miri turun 13% kepada 585,008 tan daripada 674,200 tan pada 2021.

 

Pelabuhan itu mengendalikan 18,467 unit bersamaan 20 kaki (TEU) untuk tahun itu berbanding 22,148 TEU pada 2021. Ia juga mengendalikan kargo petroleum dan kayu (kayu balak).

 

Uggah berkata pembinaan benteng di perairan dalam sedalam lebih 25 meter akan membolehkan Kuala Baram menjadi lokasi yang strategik dan sesuai untuk membangunkan pelabuhan laut dalam. - DagangNews.com