Tan Sri Muhammad Ikmal Opat Abdullah lupuskan pegangan saham utama Dataprep, kini hanya 3.79 peratus  | DagangNews Skip to main content

Tan Sri Muhammad Ikmal Opat Abdullah lupuskan pegangan saham utama Dataprep, kini hanya 3.79 peratus 

KUALA LUMPUR 24 April - Dataprep Holdings Bhd memaklumkan Tan Sri Muhammad Ikmal Opat Abdullah tidak lagi menjadi pemegang saham utama dalam syarikat produk dan perkhidmatan IT tersebut.

 

Muhammad Ikmal, melalui Wardah Communication Sdn Bhd, menjual 16.13 juta saham atau 2.19% kepentingan dalam pasaran terbuka pada 22 April, menurut pemfailan Dataprep di Bursa Malaysia.

 

Wardah Communication kini memegang 3.79% dalam Dataprep — di bawah ambang 5% yang diperlukan untuk status pegangan saham yang besar.

 

Harga transaksi tidak didedahkan. Berdasarkan harga penutup Dataprep pada 13.5 sen pada 22 April, blok saham itu bernilai kira-kira RM2.18 juta.

 

Saham Dataprep telah jatuh lebih 26% tahun setakat ini daripada 17 sen, dan 52% daripada puncak harga penutupan 2023 sebanyak 26.5 sen. Pada rehat tengah hari Rabu, kaunter tidak berubah pada 12.5 sen, menilai Dataprep pada RM88.95 juta.

 

Muhammad Ikmal, yang juga pemegang saham kawalan syarikat pembinaan tersenarai Widad Group Bhd, telah menjual saham Dataprep sejak awal tahun ini, dengan jumlah keseluruhannya adalah sebanyak 29.84 juta saham antara 19 Jan dan 22 April.

 

 

dataprep

 

 

Widad terkenal kerana menyediakan perkhidmatan sokongan penyelenggaraan bangunan untuk istana diraja Malaysia.

 

Muhammad Ikmal mengambil alih Dataprep daripada pemegang saham mengawal VXL Holdings Sdn Bhd pada 2017. VXL dimiliki oleh Datuk Lim Chee Wah, anak kepada mendiang pengasas kumpulan Genting Tan Sri Lim Goh Tong.

 

Dataprep telah mencatat kerugian sejak lebih dari 10 tahun. Bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (FY2023), kerugian bersih meningkat kepada RM23.29 juta daripada RM17.61 juta disebabkan jangkaan kerugian kredit ke atas penghutang, peruntukan untuk inventori usang, serta caj susut nilai dan pelunasan. - DagangNews.com