Tan Wee Bee dilantik sebagai CEO Sunsuria baharu  | DagangNews Skip to main content

Tan Wee Bee dilantik sebagai CEO Sunsuria baharu 

Tan Wee Bee
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Sunsuria Bhd mengumumkan pelantikan Tan Wee Bee sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO) kumpulan tersebut yang baharu berkuat kuasa 1 Ogos 2023. 

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata, Tan mengambil alih tampuk pimpinan konsortium pembangunan hartanah yang memenangi anugerah dan bersedia untuk memimpin organisasi ke tahap lebih tinggi kerana ia terus mempelbagaikan portfolio pendidikan, penjagaan kesihatan, pembinaan dan peruncitan.

 

Tan membawa banyak kepakaran dan pengetahuan dengan lebih 26 tahun pengalamana antarabangsa dalam pembangunan hartanah dan industri pembinaan, setelah memegang kepimpinan jawatan di syarikat ternama. 

 

Dengan pelantikan baharunya di Sunsuria, beliau akan memanfaatkan kepimpinannya yang berwawasan dan kepintaran strategik, berikutan peranan pentingnya dalam mengemudi organisasi multinasional lain ke arah pencapaian yang luar biasa. 

 

Gabungan unik kepakaran teknikal dan kehebatan perniagaan beliau sudah pasti akan memainkan peranan penting dalam menerajui Sunsuria ke arah kejayaan yang lebih cemerlang.

 

Beliau juga pernah memegang jawatan sebagai Pengarah Urusan Guocoland (Malaysia) Bhd sejak 1 Mac 2021 hingga 18 Mei 2023.

 

Tan berkelulusan Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) dari The State University of New York Buffalo dan Ijazah Sarjana Muda dan Sarjana dalam Kejuruteraan Awam dari Universiti Kebangsaan Singapura (NUS).

 

Sementara itu, beliau berkata, adalah satu penghormatan untuk diamanahkan dengan tanggungjawab menerajui Sunsuria, sebuah organisasi kaya dengan warisan kecemerlangan.

 

"Saya mengucapkan terima kasih kepada lembaga atas undi kepercayaan mereka, dan saya teruja untuk bekerja dengan pasukan yang bersemangat dan berbakat di Sunsuria dan membina asas yang kuat diletakkan oleh Tan Sri Datuk Ter Leong Yap (Pengerusi Eksekutif Sunsuria). 

 

"Bersama-sama, kita akan memacu inovasi, menerima peluang baharu dan mencapai tahap yang lebih tinggi di luar industri pembangunan hartanah," katanya.

 

Ter pula berkata, kepimpinan Tan yang terbukti dan kemahiran pelaksanaan yang luar biasa, ditambah lagi dengan kemahiran pemahaman tentang dinamik pasaran, tidak ternilai kepada Sunsuria dalam mengukuh dan mengembangkan kedudukannya sebagai peneraju pasaran di Malaysia dan rantau lebih luas. - DagangNews.com