Tawaran pengambilalihan baki saham Boustead Plantation pada harga RM1.55 tidak adil tetapi munasabah, kata Malacca Securities | DagangNews Skip to main content

Tawaran pengambilalihan baki saham Boustead Plantation pada harga RM1.55 tidak adil tetapi munasabah, kata Malacca Securities

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 11 Dis - Malacca Securities menyifatkan harga tawaran pengambilalihan baki saham Boustead Plantation Berhad (BPlant) sebanyak RM1.55 sesaham oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) adalah “tidak adil” tetapi “munasabah” dan mengesyorkan pemegang saham menerima tawaran itu.

 

Firma penyelidikan itu berkata, walaupun harga tawaran mewakili diskaun sebanyak RM1.05 atau 40.4% kepada nilai aset bersih sebenar (RNAV) kumpulan itu sebanyak RM2.60, ia juga memberi peluang kepada pelabur untuk keluar.

 

“Kami berpendapat tawaran itu munasabah, kerana ia memberi peluang keluar kepada pemegang (terutama bagi mereka yang memegang sejumlah besar saham BPlant) bagi merealisasikan pelaburan mereka dalam saham tawaran secara tunai,” katanya dalam satu pekeliling kepada pemegang saham, hari ini.

 

Malacca Securities berkata, saranan itu mengambil kira harga dagangan sejarah saham Bplant sejak penyenaraiannya di Pasaran Utama Bursa Securities pada 26 Jun 2014 sehingga 10 November 2023.

 

Katanya, sejak penyenaraian BPlant sehingga tarikh notis, saham BPlant telah didagangkan antara 20 sen (27 Mac 2020) dan RM1.54 (10 November 2023).

 

ARTIKEL BERKAITAN: LTAT tawarkan pengambilalihan tidak bersyarat baki saham Boustead Plantation pada harga RM1.55 sesaham

 

“Dari 11 November 2023 sehingga LPD (tarikh terkini yang boleh dilaksanakan), saham Bplant telah didagangkan pada atau di bawah harga tawaran,” katanya.

 

Selain itu, penasihat bebas itu berkata dari 17 Jun 2022 hingga 16 Jun 2023, saham BPlant turun naik antara 60 sen dan 90.5 sen.

 

Malacca Securities berkata, harga tawaran menunjukkan premium antara 66 sen dan 81.22 sen sesaham BPlant, berbanding harga pasaran penutup pada 16 Jun 2023.

 

“Dalam menilai kewajaran tawaran, kami berpendapat bahawa pemegang (saham) perlu mengambil perhatian khusus mengenai harga saham BPlant sebelum 19 Jun 2023, kerana harga saham BPlant selepas itu mungkin dipengaruhi oleh laporan berita, SCA , tawaran yang mungkin dan tawaran semasa,” katanya. 

 

Terutamanya, SCA atau perjanjian kerjasama strategik, yang ditandatangani pada Ogos tahun ini antara LTAT, Bplant dan Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) gagal pada Oktober.

 

“Tiada jaminan bahawa jumlah dagangan saham Bplant selepas penutupan tawaran mungkin berterusan pada tahap ini. 

 

"Jika pemegang (saham) memutuskan untuk tidak menerima tawaran itu, pemegang (saham) mungkin tidak dapat dengan mudah merealisasikan pelaburan mereka dalam BPlant dalam pasaran terbuka pada harga semasa," katanya.

 

Memandangkan LTAT dan pihak yang bertindak secara bersama (PAC) memegang pegangan majoriti kira-kira 68.17% dalam saham BPlant seperti di LPD, sebarang cadangan alternatif tidak akan berjaya melainkan dengan sokongan mereka, kata Sekuriti Melaka.

 

“Oleh itu, kami berpendapat tawaran itu tidak adil tetapi munasabah. Sehubungan itu, Sekuriti Melaka mengesyorkan agar (pemegang saham) menerima tawaran itu,” tambahnya.

 

Pengarah Bplant yang tidak berkepentingan bersetuju dengan cadangan Malacca Securities bahawa terma tawaran adalah tidak adil tetapi munasabah. 

 

Sehubungan itu, pengarah yang tidak berkepentingan mengesyorkan agar pemegang saham menerima tawaran tersebut. - DagangNews.com