Aizo meneroka pusat data melalui MOU untuk hab pusat data Tahap 4 di Sarawak | DagangNews Skip to main content

Aizo meneroka pusat data melalui MOU untuk hab pusat data Tahap 4 di Sarawak

Majlis memeterai MOU antara Aizo dan NetRunner yang disaksikan oleh Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg di Kuching pada 16 Oktober 2024.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 Okt - Aizo Group Bhd telah memeterai memorandum persefahaman (MOU) dengan NetRunner Sdn Bhd untuk bersama-sama menubuhkan hab pusat data Tahap 4 di Sarawak, bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi kemudahan penyimpanan dan pemprosesan data yang selamat dan boleh dipercayai.

 

Dahulu dikenali sebagai Minetech Resources Bhd, kumpulan itu berkata pemeteraian MOU ini juga mewakili usaha sulung Aizo dalam industri pusat data.

 

Langkah strategik ini menandakan satu langkah penting dalam kepelbagaian kumpulan ke dalam infrastruktur digital, sektor yang berkembang pesat yang menawarkan peluang pertumbuhan yang ketara.

 

Aizo kini terlibat dalam pelbagai segmen perniagaan, termasuk kejuruteraan awam, produk bitumen, tenaga boleh diperbaharui dan teknologi kewangan.

 

Dengan memasuki pasaran pusat data, Aizo meletakkan dirinya untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk penyelesaian pengurusan data yang selamat dan cekap, sambil mengukuhkan komitmennya terhadap inovasi dan pembangunan mampan di Sarawak, menurut kenyataannya.

 

Pengerusi Eksekutif Aizo, Datuk Abang Abdillah Izzarim Abang Abdul Rahman Zohari berkata, MOU ini merupakan satu pencapaian penting bagi semua pihak yang terlibat.

 

“Bekerjasama dengan kerajaan Sarawak dan NetRunner, kami percaya taman pusat data Tahap 4 akan menjadi asas kepada infrastruktur digital rantau ini,” katanya.

 

NetRunner terutamanya terlibat dalam perniagaan yang berkaitan dengan operasi kemudahan penjanaan yang menghasilkan tenaga elektrik, tenaga suria dan semua perniagaan yang berkaitan, aktiviti pengaturcaraan pengkomputeran, perundingan komputer, teknologi maklumat dan semua pegangan perniagaan dan pelaburan yang berkaitan.

 

MOU ini akan sah selama dua tahun dari tarikh ditandatangani, tetapi lanjutan MOU ini untuk sebarang tempoh selanjutnya yang difikirkan perlu adalah dibenarkan.

 

Pengarah eksekutif operasi, sumber manusia dan pentadbir Aizo, Ahmad Rahizal Datuk Ahmad Rasidi dan pengarah eksekutif kewangan dan Teknologinya Emma Yazmeen Yip Mohd Jeffrey Yip adalah kedua-dua pengarah dan pemegang saham NetRunner.

 

Harga saham Aizo ditutup naik setengah sen atau 3.6% kepada 14.5 sen, menjadikan kumpulan itu permodalan pasaran RM263 juta. - DagangNews.com