Bajet 2025: Menetapkan pentas bagi Rancangan Malaysia baharu yang berani, kata Prof Geoffrey | DagangNews Skip to main content

Bajet 2025: Menetapkan pentas bagi Rancangan Malaysia baharu yang berani, kata Prof Geoffrey

Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 17 Okt - Ketika Malaysia menghampiri pembentangan Bajet 2025 pada 18 Oktober ini, kepentingannya melangkaui pengumuman fiskal semata-mata.

 

Bajet ini berfungsi sebagai bahagian terakhir di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) dan menetapkan peringkat untuk Rancangan Malaysia Ke-13 (2026-2030) akan datang. Ia dijangka mengutamakan tanggungjawab fiskal, pembaharuan struktur, dan pertumbuhan yang mampan sambil menangani cabaran kos sara hidup.

 

Dalam temu bual dengan DagangNews.com, Profesor Geoffrey Williams, Pengasas dan Pengarah Williams Business Consultancy Sdn Bhd, berkongsi pandangannya tentang potensi hala tuju Bajet 2025, mencerminkan pencapaian Bajet 2024 dan menggariskan jangkaan untuk tahun akan datang.

 

 

gst

 

 

Membina Kejayaan Belanjawan 2024

Profesor Williams menyifatkan Bajet 2024 sebagai antara yang paling berkesan di Malaysia dalam beberapa dekad, hasil daripada peralihan dalam pendekatan dan bukannya senarai program semata-mata.

 

Beliau berkata pencapaian ketara termasuk peningkatan sederhana dalam perbelanjaan, hasil lebih tinggi melalui perubahan cukai kecil, dan pengurangan hutang dan defisit.

 

“Pendirian kukuh kerajaan terhadap tanggungjawab fiskal—menekankan penghapusan pembaziran, ketirisan, dan rasuah—menandakan penyimpangan daripada dasar tidak stabil pentadbiran terdahulu.”

 

Selain itu, beliau berkata bajet itu meletakkan asas bagi kestabilan ekonomi jangka panjang, memupuk kredibiliti dalam pasaran antarabangsa dan menarik pelaburan langsung asing (FDI).

 

Inisiatif seperti rasionalisasi subsidi, yang bermula dengan pembaharuan utiliti dan diesel, dan langkah meningkatkan pendapatan, termasuk pencen perkhidmatan awam dan program bantuan yang disasarkan, menetapkan asas yang menjanjikan untuk pembaharuan masa depan.

 

Jangkaan untuk Bajet 2025

Profesor Williams meramalkan Bajet 2025 membina momentum ini, memberi tumpuan kepada meningkatkan pendapatan, menangani kos sara hidup, dan meneruskan rasionalisasi subsidi, walaupun pembaharuan kepada subsidi petrol RON95 mungkin ditangguhkan.

 

“Kami menjangkakan untuk melihat peningkatan sederhana dalam perbelanjaan, hasil lebih tinggi daripada pertumbuhan ekonomi yang kukuh dan lebih banyak wang daripada mengurangkan pembaziran, ketirisan dan rasuah serta rasionalisasi subsidi walaupun pembaharuan RON95 mungkin ditangguhkan.

 

Secara ketara, tiada rancangan untuk memperkenalkan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), dan cukai barang bernilai tinggi yang dinanti-nantikan itu mungkin ditangguhkan sekali lagi. Walau bagaimanapun, cukai minimum global ditetapkan untuk diperkenalkan, menyasarkan syarikat multinasional yang besar.

 

Pembaharuan Cukai Berpotensi: Memperkenalkan Cukai E-Pembayaran?

Cadangan utama daripada Profesor Williams melibatkan pengenalan cukai pembayaran elektronik (EPT), levi kecil ke atas semua transaksi digital.

 

Beliau menegaskan EPT sebanyak 0.25% boleh menggantikan pelbagai cukai ad hoc sedia ada, seperti cukai barangan bernilai rendah, kenaikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST), dan levi lain seperti cukai barangan digital, cukai pelancongan dan cukai keuntungan modal. Selain itu, EPT 0.25% boleh mengecualikan mereka yang berpendapatan di bawah ambang pendapatan T20 daripada cukai pendapatan, atau kadar 1.5% berpotensi menghapuskan SST sama sekali.

 

Langkah-langkah ini bertujuan untuk memudahkan landskap cukai sambil memastikan kekecualian hasil dan memberikan kelegaan kepada penduduk yang lebih luas.

 

 

gst

 

 

Keutamaan untuk Pembaharuan Struktur dan Liberalisasi Pasaran

Memandang ke hadapan, Profesor Williams menyokong penyiapan pantas RMK-12, membolehkan kerajaan berpaling ke arah Rancangan Malaysia Ke-13, yang sepatutnya menekankan pembaharuan struktur yang luas dan liberalisasi pasaran.

 

Beliau membayangkan mewujudkan persekitaran ekonomi yang kompetitif, tangkas dan inovatif tanpa komitmen yang berlebihan.

 

Daripada terlalu preskriptif, beliau mencadangkan bahawa kemampanan, pertumbuhan hijau dan pelaburan teknologi harus dipacu pasaran untuk memastikan keberkesanan dan kecekapan kos.

 

Menangani Pendapatan, Kos Sara Hidup dan Kebajikan Masyarakat

Untuk Bajet 2025, Profesor Williams berharap dapat melihat tumpuan yang lebih kukuh terhadap pencen untuk rakyat Malaysia biasa, pembaharuan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), dan sokongan untuk perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

 

Ini boleh melibatkan pemotongan cukai dan mengurangkan beban kawal selia untuk memupuk pertumbuhan perniagaan. Tambahan pula, memastikan disiplin fiskal dengan hanya sedikit peningkatan dalam perbelanjaan—diimbangi oleh hasil yang lebih tinggi dan pengurangan tambahan dalam pembaziran—boleh mengurangkan lagi keperluan untuk pengumpulan hutang.

 

Akhirnya, Bajet 2025 dijangka mencerminkan komitmen Malaysia terhadap kemampanan fiskal, mewujudkan asas kukuh bagi perubahan struktur dan ketangkasan ekonomi yang dibayangkan dalam Rancangan Malaysia Ke-13.

 

Semasa negara bergerak ke hadapan, pengimbangan berhati-hati bagi pertumbuhan, ekuiti dan kehematan fiskal akan menjadi penting untuk menghadapi cabaran landskap ekonomi yang sedang berkembang. - DagangNews.com