Bekas pengarah urusan PLUS Azman Ismail dilantik sebagai CEO DNB | DagangNews Skip to main content

Bekas pengarah urusan PLUS Azman Ismail dilantik sebagai CEO DNB

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 23 Okt - Datuk Azman Ismail, bekas pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif PLUS Malaysia Bhd, dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Digital Nasional Bhd (DNB).

 

Azman dilantik menerajui syarikat tujuan khas milik Kementerian Kewangan (MOF) yang ditugaskan untuk melancarkan 5G negara itu berkuat kuasa 23 Oktober 2024, DNB mengumumkan dalam satu kenyataan.

 

Jawatan itu telah kosong selama lebih setahun sejak Mac tahun lalu selepas Augustus Ralph Marshall berundur daripada jawatan itu apabila kontrak dua tahunnya tamat.

 

DNB berkata pihaknya yakin pengalaman luas dan kepimpinan cerdik Azman akan memacu usaha DNB dalam fasa pembangunan seterusnya apabila syarikat itu terus memajukan penggunaan 5G Malaysia merentasi pengguna, perusahaan dan perkhidmatan awam, serta menyokong transformasi digital negara.

 

 

dnb

 

 

Pada Jun tahun ini, DNB mengumumkan penyiapan perjanjian langganan saham dengan empat pengendali rangkaian mudah alih (MNO) dengan masing-masing mengambil kira-kira 16.3% pegangan dalam DNB, dan secara kolektif memiliki 65.1% pegangan ekuiti.

 

MOF mengekalkan 34.9% kepentingan dalam DNB.

 

Semasa pembentangan Bajet 2025 pada Jumaat lepas (18 Okt), kerajaan berkata ia akan mengumumkan rangkaian 5G kedua untuk meningkatkan daya saing sektor ICT.

 

Azman berkhidmat sebagai pengurusan kanan PLUS dari Januari 2017 hingga Disember 2022. Sebelum menyertai pengendali lebuh raya bertol itu, beliau adalah MD Shell Malaysia Trading Sdn Bhd dan, pada masa yang sama, pengurus besar perniagaan runcitnya, menyelia peruncitan petroleum Shell di Malaysia dan Brunei.

 

Dalam kerjayanya selama 30 tahun di Shell, Azman memegang jawatan penting dalam bahagian operasi, runcit dan kewangan. - DagangNews.com