Firma Singapura, Equalbase bina gudang RM220 juta di Pulau Pinang, menjamin syarikat logistik DSV sebagai penyewa utama | DagangNews Skip to main content

Firma Singapura, Equalbase bina gudang RM220 juta di Pulau Pinang, menjamin syarikat logistik DSV sebagai penyewa utama

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Sept - Equalbase Development Pte Ltd yang berpangkalan di Singapura dan mengkhusus dalam pembangunan dan pengurusan aset industri, mengadakan majlis pecah tanah Valdor II, sebuah gudang bertingkat bernilai RM220 juta di Pulau Pinang.

 

Menurut kenyataan akhbar hari ini, syarikat logistik DSV telah disahkan sebagai penyewa utama Valdor II.

 

Valdor II, yang akan mempunyai keluasan lantai kasar 620,000 kaki persegi, dijangka siap pada 2025.

 

CEO Equalbase Nicholas Bischoff berkata, pihaknya teruja untuk mengembangkan jejak syarikat di Pulau Pinang dengan pelancaran projek Valdor II.

 

"Ini adalah satu lagi langkah ke hadapan dalam perjalanan kami untuk menjadi penyedia utama aset industri neutral karbon di rantau ini. Kami bersyukur kerana mempunyai rakan kongsi dengan kami yang berkongsi komitmen kami terhadap kemampanan dan membina kemudahan ini untuk DSV,” katanya.

 

Pengarah Urusan DSV Solutions Malaysia, Chin Pee Ching pula berkata, pembinaan Valdor II adalah komitmen DSV untuk memenuhi keperluan pelanggan yang semakin berkembang.

 

Menurutnya, dalam dunia yang serba pantas hari ini, kebolehsuaian, kecekapan dan melindungi alam sekitar telah menjadi semakin penting.

 

"Gudang ini bukan sahaja akan meningkatkan keupayaan operasi kami tetapi juga akan membolehkan kami memenuhi keperluan pelbagai pelanggan kami dengan lebih baik dalam pelbagai industri sambil memberi kesan positif kepada alam sekitar.”

 

Valdor II akan dibina dengan bahan binaan rendah karbon dan teknologi cekap tenaga. Ia juga disasarkan untuk mencapai pensijilan LEED Gold dan GBI Gold.

 

Ia juga boleh diakses ke kawasan perindustrian lain yang sedang berkembang seperti Batu Kawan dan Bayan Lepas. - DagangNews.com