Jadikan Bank Negara bebas daripada pengawasan eksekutif, lapor terus kepada Parlimen, saran SPCAAM | DagangNews Skip to main content

Jadikan Bank Negara bebas daripada pengawasan eksekutif, lapor terus kepada Parlimen, saran SPCAAM

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Okt - Sebagai sebahagian daripada pembaharuan ekonomi kerajaan yang sedang berjalan, sudah tiba masanya Bank Negara Malaysia (BNM) dibebaskan seperti yang berlaku dengan bank pusat di negara-negara yang telah mengubah struktur ekonominya supaya bebas daripada pengaruh politik partisan.

 

Menurut Persatuan Penasihat Penyumbang Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM), BNM mesti berada di luar kepentingan objektif komersial institusi kewangan komersial untuk memastikan ia secara objektif dan bebas menggalakkan kestabilan monetari dan kewangan.

 

 

“Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang mengorak langkah besar dalam memperbaharui seni bina tadbir urus negara, dan ini seterusnya menjadikan Malaysia lebih menarik ke arah pelaburan pelbagai jenis yang akan mengembangkan ekonomi negara,” kata penasihat buruh antarabangsa SPCAAAM Callistus Antony D 'Angelus.

 

Mencadangkan supaya bank pusat melaporkan kepada Parlimen secara terus dan bukan kepada mana-mana pihak berkuasa eksekutif seperti Kementerian Kewangan, D'Angelus berkata sebagai pengawal selia, BNM, yang sepatutnya menjalankan bidang kuasa penyeliaan untuk memastikan keselamatan dan kekukuhan institusi kewangan individu dan memantau kesannya terhadap sistem kewangan secara keseluruhan, tidak boleh atau dilihat dipengaruhi oleh institusi kewangan yang berkuasa.

 

 

Callistus Antony D 'Angelus
              Callistus Antony D 'Angelus

 

 

"Hari ini diakui di peringkat global bahawa institusi kewangan telah memainkan peranan yang terlalu besar dalam ekonomi sejak kebelakangan ini, dengan orang ramai terpaksa membayar harga untuknya," katanya.

 

“Pengajaran krisis kewangan global 2008 ternyata tidak dipelajari. Bajet yang akan datang adalah masa yang sesuai untuk perdana menteri mengambil langkah yang akan menjadikan BNM bebas daripada pengawasan eksekutif dan sebaliknya memindahkan pengawasan tersebut kepada badan perundangan.

 

“Kita boleh menjangkakan institusi kewangan di Malaysia akan menentang perkara ini, kerana mereka sudah terbiasa dengan cara mereka. Kehendak politik kerajaan Madani mesti ada untuk melaksanakan perubahan sedemikian.”

 

Mengulas lanjut, D'Angelus berkata ini adalah satu langkah yang harus disatukan oleh ahli parlimen dari kedua-dua belah pihak dalam jurang politik, di mana kepentingan rakyat harus diutamakan.

 

"Marilah kita mengiktiraf bahawa bank berfungsi sebagai penjaga kewangan awam dan harus bertanggungjawab kepada orang ramai," tambahnya.

 

“Di mana kita merujuk kepada reformasi, ia mesti ketara dan memberi manfaat kepada rakyat negara ini. Sudah tiba masanya untuk melangkaui retorik dan tokenisme untuk menjadikan pembaharuan struktur penting dalam erti kata sebenar. - DagangNews.com