MyEG, HeiTech laksanakan kerjasama dalam projek e-kerajaan semasa dan akan datang | DagangNews Skip to main content

MyEG, HeiTech laksanakan kerjasama dalam projek e-kerajaan semasa dan akan datang

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 22 Okt - MyEG Services Bhd dan HeiTech Padu Bhd telah memulakan kerjasama dalam pelaksanaan projek e-kerajaan semasa dan akan datang di Malaysia di mana salah satu pihak terlibat.

 

Kerjasama itu adalah hasil daripada perjanjian berpasukan yang ditandatangani pada April, kata kedua-dua syarikat itu dalam satu kenyataan bersama.

 

Pengumuman permulaan perkongsian itu dibuat beberapa hari selepas Heitech mengumumkan pada 18 Oktober lalu bahawa ia memenangi projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIIse) daripada Jabatan Imigresen, bernilai RM892.2 juta.

 

Kontrak itu memerlukan Heitech untuk mengkaji, mencadangkan, mereka bentuk, membangunkan, membekal, menghantar, memasang, menguji, menyepadukan, memindahkan dan menyegerakkan data, serta menyediakan latihan untuk penggunaan sistem NIISe, menurut pemfailannya.

 

 

 

 

Jumaat lalu HeiTech Padu Bhd telah dianugerahkan projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIIse) daripada Jabatan Imigresen bernilai RM892.2 juta.

 

Heitech turut dianugerahkan dua kontrak daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tahun ini.

 

Pada September, ia memenangi kontrak tiga tahun bernilai RM133.73 juta yang, antara lain, menggariskan rombakan sistem digital agensi itu.

 

Sebelum itu pada April, ia memenangi kontrak perkhidmatan penyelenggaraan dan sokongan teknikal RM190 juta untuk infrastruktur teknologi maklumat dan komunikasi JPJ dan sistem MySIKAP (maklumat pemandu dan kenderaan).

 

MyEG, yang memiliki 14.99% kepentingan dalam Heitech, secara berasingan pada Oktober 2024 memenangi lanjutan dua tahun untuk kontrak perkhidmatan berkaitan imigresennya sendiri, yang termasuk perkhidmatan pembaharuan permit kerja sementara dalam talian untuk pekerja asing.

 

Perkhidmatan itu disambung semula pada Januari selepas pelancaran semula perkhidmatannya, berikutan penyempurnaan penambahbaikan sistem yang dimandatkan dalam surat Kementerian Dalam Negeri yang memberikan pelanjutan perkhidmatan. Pelanggan terdahulu yang lain termasuk Jabatan Imigresen, JPJ, dan Kementerian Kesihatan, kata kenyataan bersama itu.

 

"Menyedari kepentingan projek utama ini untuk negara, MyEG dan HeiTech bekerjasama untuk menggunakan teknologi termaju, memacu transformasi digital sektor awam," kata kenyataan itu.

 

“Perkongsian ini bertujuan untuk menyampaikan perkhidmatan kerajaan yang cekap kepada pengguna akhir, rakyat Malaysia dan bukan warga Malaysia, pada standard yang tinggi secara konsisten,” tambahnya. - DagangNews.com