OB Holdings sasar jana RM28.80 juta menerusi penyenaraian di Pasaran ACE | DagangNews Skip to main content

OB Holdings sasar jana RM28.80 juta menerusi penyenaraian di Pasaran ACE

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Sept – OB Holdings Berhad, penyedia perkhidmatan pembuatan makanan dan minuman yang diperkaya dan makanan tambahan, melancarkan prospektusnya hari ini bersempena dengan tawaran awam permulaan (IPO) yang akan datang dan penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

OB Holdings dan anak-anak syarikatnya menyediakan perkhidmatan pengilangan hujung ke hujung yang boleh disesuaikan sepenuhnya bagi F&B diperkaya dan makanan tambahan kepada pemilik jenama pihak ketiga.

 

Disokong oleh keupayaan dalaman dalam pembangunan formulasi produk, Kumpulan mengeluarkan produk dalam pelbagai bentuk yang terdiri daripada kapsul softgel sayuran, kapsul keras, tablet (termasuk tablet effervescent), uncang teh, minuman cecair, campuran serbuk dan jeli.

 

Selain itu, Kumpulan mengeluarkan, menjual dan memasarkan produk di bawah jenama rumahnya sendiri Bonlife, GoHerb, Zen Night, Sleepin’ Beaute, EZ:Nitez, Beyoute, Zen Youte, dan Zenliv.

 

Pengarah Urusan OB Holdings, Teoh Eng Sia berkata, “Kejayaan pelancaran prospektus kami menandakan peristiwa penting dalam perjalanan kami ke arah penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Securities. Penyenaraian yang akan datang akan memberikan kami platform yang dipertingkatkan untuk mengumpul modal dan mempercepatkan rancangan pertumbuhan kami, membolehkan kami mengembangkan operasi kami dan mengukuhkan kehadiran pasaran kami.”

 

“IPO kami yang akan datang datang pada masa yang sesuai, bertepatan dengan permintaan yang semakin meningkat untuk F&B dan makanan tambahan yang diperkaya. Minat yang meningkat ini didorong oleh kesedaran kesihatan yang semakin meningkat yang berpunca daripada peningkatan kadar penyakit kronik, ditambah dengan peningkatan dalam pendapatan boleh guna rakyat Malaysia, pembandaran, dan populasi penuaan yang semakin meningkat.

"Selain itu, kelaziman pemasaran media sosial dan populariti platform e-dagang yang semakin meningkat meletakkan kami untuk mencapai pangkalan pelanggan yang lebih luas dan meningkatkan kehadiran pasaran kami.”

 

“Untuk memanfaatkan permintaan yang semakin meningkat yang diperkaya F&B dan makanan tambahan, kami merancang untuk meningkatkan kecekapan pembuatan kami dengan membina sebuah Kilang Serendah baharu.

 

"Langkah ini akan membolehkan kami mengoptimumkan aliran kerja pembuatan kami dan meletakkan kami untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk produk dan perkhidmatan kami.

 

 

obh

 

 

"Selain kilang baharu, kami akan membeli mesin baharu dan menubuhkan makmal baharu untuk mengembangkan pengeluaran, memperkenalkan produk baharu dan meningkatkan keupayaan penyelidikan kami. Kami juga akan menjalankan percubaan klinikal untuk Bonlife SachaQ10 Plus Softgel untuk meningkatkan keyakinan pengguna dengan menyediakan pengesahan pihak ketiga terhadap keberkesanan produk kami dan mengukuhkan reputasi jenama kami sebagai pembekal pemakanan berasaskan saintifik."

 

Daripada RM28.8 juta yang akan dikumpul melalui IPO, majoriti akan diperuntukkan untuk membiayai rancangan pengembangan Kumpulan. Secara khusus, RM14.90 juta (51.74%) akan digunakan untuk membayar balik pinjaman bank yang ditanggung daripada pembinaan Kilang Serendah baharu.

 

RM5.00 juta (17.36%) diperuntukkan untuk pembelian mesin baharu, manakala RM0.90 juta (3.12%) akan digunakan untuk membina makmal baharu di Kilang Serendah baharu dan menjalankan ujian klinikal untuk Bonlife SachaQ10 Plus Softgel.

 

Baki dana akan digunakan untuk tujuan operasi am, termasuk RM1.00 juta (3.47%) untuk aktiviti pemasaran dan pengiklanan, RM3.00 juta (10.42%) untuk modal kerja, dan RM4.00 (13.89%) juta untuk menampung IPO -perbelanjaan berkaitan.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Mei 2024, Kumpulan melaporkan keuntungan selepas cukai (keuntungan bersih) sebanyak RM5.50 juta berbanding hasil sebanyak RM50.89 juta. Selepas pelarasan untuk perbelanjaan penyenaraian dan terkurang akruan cukai keuntungan harta tanah yang berkaitan dengan hartanah yang dilupuskan pada tahun sebelumnya, keuntungan bersih larasan Kumpulan berjumlah RM6.25 juta.

 

Pelaksanaan IPO Kumpulan terdiri daripada terbitan awam sebanyak 120.00 juta saham biasa baharu dalam OB Holdings (saham), mewakili 30.64% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan.

 

Daripada jumlah itu, 19.58 juta akan disediakan untuk permohonan oleh Orang Awam Malaysia melalui pengundian, 7.83 juta saham kepada Pengarahnya yang layak, pekerja dan individu yang telah menyumbang kepada kejayaan Kumpulan (Peruntukan Borang Merah Jambu).

 

Sebanyak 43.63 juta saham kepada pelabur terpilih melalui penempatan persendirian, dan baki 48.95 juta saham akan diperuntukkan melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang dikenal pasti yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri Malaysia.

 

Dengan modal saham terbitan yang diperbesarkan sebanyak 391.62 juta Saham dan harga IPO sebanyak 24 sen sesaham, OB Holdings akan mempunyai permodalan pasaran sebanyak RM93.99 juta selepas penyenaraian.

 

Berikutan pelancaran prospektus, permohonan untuk terbitan awam dibuka mulai hari ini dan akan ditutup pada 15 Oktober 2024 jam 5.00 petang. OB Holdings dijadualkan akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Securities pada 29 Oktober 2024.

 

Alliance Islamic Bank ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin Tunggal dan Ejen Penempatan untuk pelaksanaan IPO. - DagangNews.com