PublicInvest kekal penarafan 'outperform' terhadap AirAsia X disokong permintaan kukuh pada suku ketiga | DagangNews Skip to main content

PublicInvest kekal penarafan 'outperform' terhadap AirAsia X disokong permintaan kukuh pada suku ketiga

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Okt - Public Investment Bank (PublicInvest) mengekalkan penarafan 'outperform' terhadap AirAsia X Bhd (AAX) disokong permintaan kukuh pada suku ketiga 2024.

 

Katanya, pada suku berkenaan, kumpulan itu membawa 1.08 juta penumpang, mewakili peningkatan 34% dari tahun ke tahun menyampaikan faktor muatan penumpang yang kukuh sebanyak 84%, meningkat sebanyak empat mata peratusan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, faktor muatan penumpang (PLF) meningkat kepada 84%, berbanding 80% pada suku ketiga 2023.

 

Tempat duduk tersedia setiap kilometer (ASK) meningkat sebanyak 16.5% kepada 5.1 bilion, apabila pengurusan meningkatkan kapasiti tempat duduk melalui peningkatan kekerapan penerbangan, pesawat tambahan dan pengembangan rangkaian yang berterusan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: AirAsia X catat lebih 1 juta penumpang pada suku ketiga didorong peningkatan pesawat kembali beroperasi

 

Pada suku tersebut, AAX melancarkan penerbangan ke Changsha, Medina, sambil juga memperkenalkan semula laluan Taipei-Osakanya.

 

"Prestasi positif ini dicapai apabila lebih banyak pesawat kembali beroperasi, ditambah dengan kekerapan penerbangan yang lebih tinggi, dengan berkesan meningkatkan kapasiti tempat duduk.

 

"Jumlah saiz armada AAX meningkat kepada 18 A330s pada 30 September 2024, dengan 16 pesawat diaktifkan dan beroperasi," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, AAX dijadual mengeluarkan keputusan 3QFY24 dan data hasil penumpang pada 29 November 2024.

 

"Kami menetapkan harga sasaran (TP) RM2.47 sesaham," katanya. - DagangNews.com