RHB Investment kekal saranan 'overweight' terhadap sektor penjagaan kesihatan, IHH dan KPJ Healthcare jadi pilihan utama | DagangNews Skip to main content

RHB Investment kekal saranan 'overweight' terhadap sektor penjagaan kesihatan, IHH dan KPJ Healthcare jadi pilihan utama

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Okt - RHB Investment mengekalkan saranan 'overweight' terhadap sektor penjagaan kesihatan dengan IHH Healthcare Bhd dan KPJ Healthcare Bhd menjadi pilihan utamanya.

 

Katanya, penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan swasta bersedia untuk penarafan semula berdasarkan laporan berita mengenai penswastaan ​​IHH dan penyenaraian Sunway Medical dan Columbia Asia yang akan datang menjelang 2026/2027.

 

"Potensi penswastaan ​​IHH seharusnya meningkatkan minat pelabur terhadap KPJ sebagai penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan pelbagai disiplin tunggal yang tersenarai.

 

"Pemegang saham yang ingin membuka kunci nilai pada IHH harus membawa kepada penilaian semula penilaian jangka pendek sebaik sahaja pelaksanaan korporat dimuktamadkan," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma penyelidikan itu berkata, KPJ dan IHH kedua-duanya mencatatkan peningkatan kepada 14.6% dan 14.5% daripada tarikh keluaran keputusan suku tahunan Jun mereka.

 

Katanya, pemulihan harga saham tidak boleh dikaitkan sepenuhnya dengan keputusan yang lebih kukuh daripada jangkaan (hanya keputusan IHH mengatasi jangkaan), tetapi disebabkan berita mengenai potensi penswastaan ​​IHH.

 

"Kami melihat penilaian untuk penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan tempatan masih mempunyai ruang untuk pertumbuhan.

 

"Ini memandangkan jumlah katil semasa/1,000 penduduk sebanyak 2.01 masih kurang daripada paras negara maju (cth. Singapura dan UK: 2.5, AS: 2.4) dan keinginan yang semakin meningkat untuk aktiviti penggabungan dan pemerolehan," katanya.

 

Bagi segmen farmaseutikal, RHB Investment melihat pengukuhan ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) memberi manfaat kepada pembuat ubat generik di bawah liputannya.

 

Katanya, ini kerana bahan mentah (bahan farmaseutikal aktif) didenominasikan dalam dolar AS.

 

"Kami menjangkakan kesan pendapatan positif kepada pengeluar ubat seperti Duopharma Biotech Bhd dan Kotra Industries Bhd. Berdasarkan anggaran kami, bagi setiap 10% susut nilai dalam dolar AS, pendapatan Duopharma dan Kotra dijangka mengukuh 5% dan 3%.

 

"Bagaimanapun, tinjauan sektor farmaseutikal memerlukan pertimbangan permintaan pengguna yang normal dalam segmen produk penjagaan kesihatan pengguna (CHC) dan ubat di kaunter (OTC).

 

"Kami mengekalkan pendirian 'overweight' terhadap sektor penjagaan kesihatan dan mengutamakan IHH dan KPJ sebagai pilihan utama sektor kami," katanya. - DagangNews.com