Saham HeiTech Padu digantung sementara menunggu pengumuman penting | DagangNews Skip to main content

Saham HeiTech Padu digantung sementara menunggu pengumuman penting

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 Okt - Saham dalam Heitech Padu Bhd telah digantung pada Jumaat, sementara menunggu pengumuman penting daripada syarikat berkaitan kontrak.

 

Syarikat itu mengumumkan dalam pemfailan bursa saham bahawa Bursa Securities telah meluluskan permintaannya untuk penggantungan dari 9 pagi hingga 5 petang pada hari Jumaat di bawah subperenggan 3.1 (c) Nota Amalan 2 mengenai Permintaan Penggantungan Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Securities.

 

Walaupun sebab penggantungan itu masih tidak diketahui, sebuah akhbar mingguan kewangan telah memetik sumber pada bulan September yang mengatakan HeiTech Padu boleh membuat kemunculan semula sebagai pendahulu untuk mendapatkan kontrak Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe) bernilai RM1 bilion, selepas digugurkan daripada senarai pendek pada bulan Mei.

 

Kontrak untuk melaksanakan projek itu, yang akan mengintegrasikan sistem kawalan sempadan di bawah pelbagai agensi Kementerian Dalam Negeri, dipertikaikan hangat, dengan Dagang Nexchange Bhd dan Theta Edge Bhd pada mulanya dikatakan sebagai dua pembida terakhir dalam pertikaian.

 

Apabila perbincangan mengenai tawaran yang berpotensi berjaya mencecah pasaran, saham dagangan HeiTech Padu memulakan rali pada 13 Sept 2024, meningkat hampir 90% dalam tempoh sebulan untuk ditutup pada RM4.34 sesaham semalam.

 

Berbanding harga sahamnya pada 88 sen pada awal tahun, saham itu kini bernilai hampir lima kali ganda. - DagangNews.com