Sistem Simpanan Tenaga Bateri kunci kepada integrasi tenaga solar dalam percepatkan peralihan tenaga RE - Citaglobal | DagangNews Skip to main content

Sistem Simpanan Tenaga Bateri kunci kepada integrasi tenaga solar dalam percepatkan peralihan tenaga RE - Citaglobal

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Okt – Sistem Simpanan Tenaga Bateri (BESS), seperti MYBESS yang dibangunkan oleh Citaglobal Berhad, boleh memainkan peranan penting dalam menstabilkan grid dengan menyediakan pengawalan frekuensi, imbangan beban, penstabilan voltan, dan meratakan turun naik kuasa melalui penyimpanan dan pelepasan tenaga lebihan yang cekap.

 

"Malaysia berada pada titik kritikal dalam peralihan tenaga," kata Aimi Aizal Nasharuddin, Pengarah Eksekutif Bahagian Tenaga, Citaglobal Berhad.

 

"Apabila kita mengintegrasikan lebih banyak RE ke dalam grid, fokus mestilah kepada pembangunan sistem yang berdaya tahan dan fleksibel yang mampu memenuhi keperluan yang semakin berkembang.

 

"Penyimpanan tenaga adalah kunci kepada transformasi ini kerana ia membolehkan kita menguruskan RE dengan berkesan dalam membina masa depan yang lestari dan rendah karbon.

 

"Dengan sistem seperti MYBESS, kami bukan sahaja menyediakan asas untuk keselamatan tenaga, tetapi juga menawarkan bekalan RE yang stabil pada kadar tarif yang kompetitif melalui inisiatif seperti Skim Pembekalan Elektrik Tenaga Boleh Baharu Korporat (CRESS), yang membuka jalan kepada penggunaan tenaga bersih oleh syarikat korporat," katanya dalam satu kenyataan.

 

 

Aimi Aizal Nasharuddin
                                    Aimi Aizal Nasharuddin

 

 

Beliau mengulas ketetapan di dalam Belanjawan 2025 yang mahu mempercepatkan peralihan kepada tenaga boleh baharu (RE) yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 18 Oktober lalu.

 

Dalam konteks ini, Aimi Aizal berkata, rumusan tenaga simpanan memainkan peranan penting dalam menangani cabaran integrasi tenaga solar ke dalam grid nasional.

 

Walaupun sumber RE memberi manfaat kepada alam sekitar, ia secara semula jadi tidak stabil. Grid tenaga Malaysia, yang pada masa ini disokong terutamanya oleh loji janakuasa termal yang menggunakan arang batu dan gas asli sebagai bahan api, menghadapi cabaran untuk mengimbangi kuasa tidak menentu yang disumbangkan oleh stesen janakuasa solar yang disambung ke grid.

 

Malaysia memperkenalkan Skim Pembekalan Elektrik Tenaga Boleh Baharu Korporat (CRESS) yang akan berkuatkuasa pada September tahun ini untuk menggalakkan penggunaan RE dalam kalangan syarikat korporat.

 

Di bawah inisiatif ini, syarikat-syarikat boleh membeli RE secara langsung daripada pembekal pada kadar yang kompetitif, membantu perniagaan mendapatkan bekalan tenaga bersih yang stabil sambil menyokong peralihan negara ke arah ekonomi yang lebih hijau.

 

Citaglobal secara aktif mengambil bahagian dalam CRESS dan kini dalam perbincangan dengan pengguna korporat yang berpotensi untuk memacu penggunaan BESS selanjutnya.

 

Dalam bajet baru-baru ini, kerajaan mengutamakan langkah peningkatan infrastruktur tenaga nasional dengan pelaburan sebanyak RM16 bilion untuk memodenkan rangkaian penghantaran dan pengedaran yang akan menyokong integrasi sumber tenaga boleh baharu serta mempermudahkan peralihan Malaysia ke arah pelepasan sifar bersih menjelang tahun 2050.

 

Selain itu, kerajaan terus menggalakkan penggunaan teknologi hijau melalui inisiatif seperti lanjutan program Net Energy Metering (NEM) dan Skim Pembiayaan Teknologi Hijau.

 

MYBESS – Pendekatan Tempatan untuk Penyimpanan Tenaga Citaglobal Berhad baru-baru ini mempamerkan sistem penyimpanan tenaga baterinya MYBESS yang dibangunkan secara tempatan dengan kerjasama Genetec di Pameran dan Persidangan Produk Eko & Teknologi Hijau Antarabangsa Malaysia (IGEM).

 

MYBESS direka untuk menyimpan dan melepaskan tenaga lebihan secara cekap, menyediakan sokongan sandaran yang membantu menstabilkan grid dan meningkatkan kapasiti Malaysia untuk mengendalikan sumber tenaga yang tidak menentu seperti solar.

 

Sistem ini melambangkan pendekatan Malaysia dalam menangani cabaran peralihan tenaga dengan penyelesaian yang disesuaikan mengikut keperluan spesifik negara.

 

Apabila Asia Tenggara terus mengembangkan kapasiti RE, kemajuan Malaysia dalam teknologi penyimpanan tenaga menawarkan peluang untuk kerjasama dan inovasi serantau. MYBESS adalah salah satu contoh bagaimana pembangunan tempatan dapat menyokong matlamat RE nasional dan serantau, kata Citaglobal. - DagangNews.com