Waktu kerja fleksibel tingkatkan kepuasan dan produktiviti pekerja - Pegawai Bank Negara | DagangNews Skip to main content

Waktu kerja fleksibel tingkatkan kepuasan dan produktiviti pekerja - Pegawai Bank Negara

Gambar Marvin Meyer/ Unsplash

KUALA LUMPUR 18 Okt - Waktu kerja yang fleksibel meningkatkan kepuasan dan produktiviti pekerja, kata Pengarah Jabatan Pembangunan Kewangan dan Inovasi Bank Negara Malaysia, Lau Chin Ching.

 

Beliau berkongsi, masa kerja yang fleksibel di BNM membolehkannya menikmati kehidupan yang seimbang antara kerja dan aktiviti seharian.

 

kerja
Lau Chin Ching

 

"Saya merupakan penerima manfaat daripada dasar-dasar baik yang telah dilaksanakan oleh rakan-rakan saya. Di bank pusat dalam beberapa tahun kebelakangan ini, perkara yang paling membahagiakan kami mengenai Kepelbagaian, Keadilan dan Inklusi (DEI) adalah pengaturan kerja fleksibel," katanya, lapor The Sun.

 

Chin Ching bercakap dalam sesi panel bertajuk Kepimpinan Kewangan di Abad Ke-21 pada Sidang Kemuncak DEI LeadWomen APAC 2024 pada hari Rabu. 

 

Kolektif DEI Asean-BAC juga dilancarkan pada acara tersebut.

 

Beliau menyatakan, Bank Negara turut memperkenalkan dasar cuti sabatikal yang membolehkan pekerja mengambil cuti tanpa perlu memberikan alasan tertentu.

 

"Sebelum ini, anda hanya boleh mengambil cuti tanpa gaji atas alasan seperti perlu menjaga ibu bapa atau keluarga, atau mengikuti pasangan anda ke tempat lain.

 

"Bagi saya, tahun ini, saya mengambil cuti selama tiga bulan tanpa alasan, dan orang tidak mempercayai saya," katanya.

 

Beliau berkata, manfaat berkenaan tersedia untuk sesiapa sahaja di pelbagai peringkat dalam bank pusat.

 

Menurut Chin Ching, langkah itu membolehkan pekerja mempunyai kawalan yang lebih besar dan mengurus cabaran dalam pelbagai tahap kehidupan mereka sambil masih mempunyai peluang yang sama untuk mengakses kerjaya mereka. 

 

Keadaan tersebut katanya, membolehkan pekerja memberikan 100% kepada organisasi dan negara.

 

"Ia memberi kami fleksibiliti untuk membawa masuk orang dari pelbagai tahap kehidupan mereka, bahkan membawa kembali beberapa daripada mereka untuk bekerja dengan kami, menjadikan kami semua lebih bahagia," tambahnya. - DagangNews.com