Tiada keterdesakan untuk pilihan raya awal ketika inflasi melanda negara - Ismail Sabri | DagangNews Skip to main content

Tiada keterdesakan untuk pilihan raya awal ketika inflasi melanda negara - Ismail Sabri

Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ditemuramah eksklusif oleh wartawan Nikkei dan laporannya diterbitkan pada 31 Mei 2022.

TOKYO 31 Mei - Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri Yaakob berada di bawah tekanan untuk mengadakan pilihan raya umum ke-15 (PRU15) dalam masa terdekat.

 

Tetapi dalam temu bual eksklusif dengan Nikkei, beliau berhujah bahawa kenaikan harga makanan dan kos sara hidup lain adalah sebab beliau menangguhkan pilihan raya umum.

 

"Kami perlu menunggu masa yang sesuai (untuk mengadakan pilihan raya)," kata perdana menteri di luar persidangan Nikkei's Future of Asia di Tokyo minggu lepas.

 

"Kita kini menghadapi tempoh inflasi yang meningkat dengan harga yang tinggi... adakah anda fikir ini masa yang sesuai?"

 

Pilihan raya dijangka diadakan pada penghujung tahun ini, walaupun penggal Ismail Sabri tidak akan tamat sehingga Ogos 2023.

 

Ramai dalam partinya, United Malays National Organisation (UMNO) sudah tidak sabar-sabar.

 

Tetapi perdana menteri bertegas bahawa pilihan raya tidak sepatutnya diadakan sehingga negara itu dapat mengekang inflasi, didorong sebahagiannya oleh kesan global perang di Ukraine.

 

Bank Negara Malaysia menjangkakan inflasi secara purata antara 2.2% dan 3.2% tahun ini.

 

 

PM

 

 

Ismail Sabri, yang turut bercakap dengan Nikkei mengenai implikasi geopolitik pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, adalah perdana menteri ketiga negara itu sejak pilihan raya umum 2018.

 

Kebangkitannya menandakan UMNO kembali berkuasa selepas kalah dalam pilihan raya 2018 kepada pakatan pembangkang yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad ketika itu.

 

Kini UMNO, parti yang telah menerajui negara untuk sekian lama kecuali beberapa tahun sejak kemerdekaan pada 1957, berminat untuk mengukuhkan diri di atas semula.

 

Walaupun terdapat dakwaan rasuah terhadap tokoh-tokoh terkemuka parti - bekas Perdana Menteri Najib Rajak merayu sabitan 2020 dan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dibicarakan untuk pertuduhan berasingan, yang juga dinafikannya - UMNO kekal sebagai kuasa politik.

 

Ini diilustrasikan oleh kemenangan besar dalam pilihan raya tempatan baru-baru ini, dan ramai orang dalam dianggap ingin memanfaatkan momentum itu.

 

Ditanya mengenai desakan untuk mengadakan tinjauan awal, Ismail Sabri menjawab: "Pilihan raya tidak boleh ditangguhkan lebih jauh daripada garis masa yang ditetapkan dalam perlembagaan, tetapi untuk membuatnya lebih awal, kita perlu melihat keadaan semasa."

 

Didesak untuk menganggarkan garis masa, dia hanya akan berkata, "Insya-Allah, saya akan bergerak pada masa yang sesuai."

 

 

PM

 

 

Beliau juga menegaskan bahawa beliau adalah "orang parti" dan beliau perlu mematuhi keputusan UMNO serta kabinet. Di bawah perlembagaan, kabinet mesti meluluskan keputusan untuk menasihati raja untuk membubarkan parlimen.

 

Perdana Menteri Ismail Sabri berkata UMNO harus "melihat keadaan semasa" berhubung kenaikan harga makanan dan kos sara hidup sebelum bergegas mengadakan pilihan raya. 

 

Ismail Sabri berdepan keadaan politik yang `istimewa'. Beliau merupakan pemimpin pertama dalam sejarah Malaysia yang tidak memegang jawatan tertinggi dalam parti politik. Sehingga baru-baru ini, satu persoalan menjelang pilihan raya ialah sama ada UMNO akan memilihnya sebagai calon perdana menteri.

 

UMNO menyokong beliau dalam satu kenyataan baru-baru ini. Namun pemerhati politik tetap berhati-hati, kerana keputusan itu tidak mengikat dan boleh diubah selepas pilihan raya umum.

 

Mengembalikan GST

Sementara itu, Ismail Sabri sedang mempertimbangkan langkah ekonomi yang mungkin dilihat pengguna sebagai menambah beban kos sara hidup mereka - memperkenalkan semula cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

 

Beliau berkata kerajaan berminat untuk mengembalikan cukai itu, kerana ia cuba mengembangkan asas pendapatannya dan menanggung beban subsidi awam.

 

Malaysia beralih daripada cukai jualan dan perkhidmatan zaman penjajah kepada GST yang lebih luas di bawah UMNO pada April 2015. Tetapi levi menyeluruh 6% itu dikritik hebat oleh parti pembangkang dan kumpulan pengguna, menyumbang kepada kekalahan parti pada 2018.

 

Mahathir kemudian membatalkan GST, sebagai memenuhi janji pilihan raya.

 

 

GST

 

Ismail Sabri memberitahu Nikkei bahawa kerajaan sedar tentang persepsi negatif terhadap GST tetapi mempunyai pilihan terhad untuk menambah tabung persekutuan.

 

"Kami kehilangan RM20 bilion hasil tahunan apabila kami memansuhkan GST" dan menggantikannya dengan cukai jualan dan perkhidmatan lama, katanya. "Tiada negara di dunia yang telah kembali daripada GST kepada SST, kecuali Malaysia."

 

Kali ini, katanya, kerajaan akan merangka cara untuk mendidik orang ramai tentang kepentingan GST dan kutipan cukai yang telus.

 

"Jika kita akan memperkenalkan semula GST, kita perlu mendidik rakyat untuk menerimanya," katanya sambil menambah bahawa kerajaan akan menyasarkan untuk kadar yang tidak terlalu tinggi sehingga membebankan rakyat, tetapi tidak terlalu rendah sehingga ia "mengagalkan tujuan mengembangkan hasil cukai."

 

BNM baru-baru ini menyokong idea memulakan semula GST, kerana dengan berbuat demikian akan meringankan beban kewangan kerajaan yang berat.

 

"Bank Negara menyokong GST dan sudah tentu, kita perlu memikirkan tentang masa pengenalan semula yang akan diambil kira oleh kerajaan," kata Timbalan Gabenor Marzunisham Omar baru-baru ini kepada pemberita.

 

Memandangkan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine terus menaikkan harga bahan api dan barangan keperluan makanan import, ia berkemungkinan akan menjejaskan kewangan kerajaan juga - meningkatkan keperluan untuk mendapatkan lebih banyak pendapatan.

 

Jumlah bil subsidi bahan api kerajaan dijangka sebanyak RM28 bilion untuk tahun ini, peningkatan mendadak daripada RM11 bilion yang dibelanjakan pada 2021.

 

Selain petrol dan diesel, kerajaan memberi subsidi untuk minyak masak, gula, tepung dan gas asli cecair.

 

Ismail Sabri berkata kerajaannya sedang mengusahakan program rasionalisasi subsidi bertujuan menyediakan bantuan yang disasarkan kepada isi rumah berpendapatan rendah dan sederhana, pelan komprehensif akan dikemukakan kepada kabinet untuk pertimbangan tidak lama lagi, katanya. - DagangNews.com