Tiada rancangan membenarkan penyenaraian kripto di Singapore Exchange (SGX) | DagangNews Skip to main content

Tiada rancangan membenarkan penyenaraian kripto di Singapore Exchange (SGX)

Oleh REUTERS

KUALA LUMPUR 9 Julai - Bursa Singapura, Singapore Exchange (SGX) tidak mempunyai rancangan segera untuk membenarkan penyenaraian mata wang kripto di bursanya, kata Ketua Pegawai Eksekutif Loh Boon Chye, sambil menambah `persekitaran masih belum matang' untuk langkah sedemikian.

 

Bercakap dalam temu bual di persidangan Reuters NEXT di Singapura, Loh berkata "tidak pada masa ini", apabila ditanya sama ada SGX akan terbuka kepada penyenaraian kripto.

 

"Saya fikir untuk sebarang pelancaran produk baharu, adalah penting untuk ini mempunyai sokongan ekosistem yang mampan," katanya. "Yang benar-benar bermakna permintaan, yang benar-benar bermakna tadbir urus, yang benar-benar bermakna struktur."

 

Kelulusan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS tahun ini bagi dana dagangan bursa bitcoin spot (ETF) tersenarai AS menandakan detik penting untuk industri kripto dan mencetuskan langkah serupa di seluruh dunia.

 

Asia memperoleh tempat pertama cryptocurrency ETF pada bulan April dengan penyenaraian enam bitcoin dan ETF eter di Hong Kong.

 

Aliran masuk Crypto ETF telah membantu melonjakkan bitcoin ke rekod tertinggi tahun ini, dengan kripto terbesar di dunia meningkat hampir 35% setakat ini. Eter telah meningkat lebih 30% dalam tempoh yang sama.

 

 

Loh Boon Chye
                       Loh Boon Chye

 

 

"Ekosistem, saya rasa, pada masa ini, belum bersedia untuk produk sebegini di Singapura," kata Loh.



"Anda tidak pernah berkata tidak, seiring dengan perkembangan masa, dan apabila ekosistem bersatu, kami sentiasa dikenali sebagai bursa atau platform yang paling inovatif di dunia."

 

SGX telah berada di bawah tekanan daripada pelabur institusi dan kumpulan industri untuk menambah baik cabaran kronik untuk menarik penyenaraian syarikat pertumbuhan tinggi.

 

Dibatasi oleh sebilangan kecil pelabur runcit, SGX telah bergelut dengan kecairan dan penilaian yang rendah. Ia telah membina perniagaan derivatif Asia dan kekal sebagai tempat penyenaraian global untuk amanah pelaburan hartanah.

 

Sebagai jawapan kepada soalan tentang bagaimana SGX merancang untuk memulihkan tawaran awam permulaan (IPO), Loh berkata "kami mempunyai saluran paip yang sihat".

 

 

sgx

 

 

"Penyenaraian kedua ialah satu cara di mana syarikat mendapat pendedahan - kami ada dalam perancangan. Kami mempunyai IPO baharu, sesetengah syarikat benar-benar sedang bersiap sedia, dan... kami akan mengadakan penyenaraian dua serentak," katanya.

 

Kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih sebanyak S$281.6 juta ($208.70 juta) pada separuh pertama tahun kewangan 2024nya, kejatuhan 1% daripada tempoh yang sama tahun sebelumnya. Sehingga akhir Jun, SGX mempunyai 623 sekuriti tersenarai dengan nilai pasaran gabungan sebanyak S$792.93 bilion. - DagangNews.com