Tidak dedahkan perkembangan cadangan beli tanah RM150 juta pada 2022, YNH akui lalai dalam jawapan UMA kepada Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Tidak dedahkan perkembangan cadangan beli tanah RM150 juta pada 2022, YNH akui lalai dalam jawapan UMA kepada Bursa Malaysia

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 17 Jan - YNH Property Bhd mendedahkan bahawa ia telah mencadangkan untuk membeli tanah seluas 2 hektar di sini pada 2022 dengan harga RM150 juta secara tunai, menyifatkan ketakdedahan perjanjian itu sebelum ini sebagai "kelalaian".

 

Pemaju hartanah itu berkata pengumuman dalam makluman kepada Bursa Malaysia berfungsi untuk memperbetulkan kelalaian berhubung cadangan pengambilalihan dan bertindak mengikut Bab 10 Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Bhd.

 

Pada April 2022, anak syarikat YNH Property, Kar Sin Bhd (KSB) memeterai perjanjian jual beli dan perjanjian tambahan dengan Great Wall Park Sdn Bhd (GWP) untuk pengambilan tanah terbabit yang merupakan tanah pegangan bebas terletak di Desa Seri Hartamas, Kuala Lumpur.

 

GWP terlibat dalam pembinaan bangunan, manakala KSB terlibat dalam pembangunan hartanah dan penanaman serta penjualan hasil kelapa sawit.

 

Di bawah perjanjian tambahan itu, kedua-dua pihak bersetuju untuk menamatkan perjanjian pembinaan siap guna pada 2016. KSB telah membayar cagaran deposit sebanyak RM239.5 juta di bawah perjanjian tersebut. Bagaimanapun, makluman tersebut tidak mendedahkan butiran perjanjian itu.

 

Oleh itu, mereka juga bersetuju bersama bahawa wang cagaran RM150 juta akan dimasukkan ke dalam pertimbangan pembelian tanah tersebut manakala baki RM89.5 juta akan dipulangkan oleh GWP kepada KSB dalam tempoh enam bulan dari tarikh notis penamatan.

 

Selepas itu, dalam surat tambahan bertarikh September 2022, mereka menyatakan bahawa perjanjian jual beli akan terus berkuat kuasa, sah dan boleh dikuatkuasakan hanya apabila syarat-syarat tersebut dipenuhi, iaitu KSB tidak meneruskan pembangunan tanah, tanah berjaya dijual oleh KSB kepada pembeli pihak ketiga dan baki deposit keselamatan RM89.5 juta akan dikembalikan kepada KSB pada atau sebelum 30 Jun 2024.

 

Pengambilalihan tanah, yang dilihat oleh YNH Property sebagai pelaburan jangka panjang, tertakluk kepada kelulusan pemegang saham pada mesyuarat agung luar biasa akan datang dan dijangka selesai menjelang Jun 2024.

 

Pertimbangan pembelian dilakukan menerusi rundingan terus antara GWP dan KSB. Tiada penilaian dijalankan ke atas tanah tersebut.

 

Pada 12 Januari, syarikat itu berkata ia sedang mempertimbangkan cadangan untuk menjual hartanah bertanah tertentu syarikat dan anak syarikatnya bagi menjawab pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) daripada Bursa Malaysia.

 

YNH Property, bersama Rapid Synergy Bhd dan Imaspro Bhd dikaitkan dengan ahli perniagaan Datuk Dr Yu Kuan Chon.

 

 

Saham YNH Property telah jatuh 72% daripada paras tertinggi RM4.35 pada 4 Januari.
Saham YNH Property telah jatuh 72% daripada paras tertinggi RM4.35 pada 4 Januari.

 

 

Saham YNH Property menyaksikan jualan besar disebabkan oleh panggilan margin selepas kejatuhan mendadak harga saham berterusan di YNH dan saham berkaitan.

 

YNH Property mencecah had bawah apabila ia kekal berhampiran paras terendah lima tahun pada RM1.22 selepas menjunam 29.48% atau 51 sen dari harga penutup RM1.73 pada 16 Januari 2024, menilai permodalan pasarannya sebanyak  RM645 juta. Saham YNH Property telah jatuh 72% daripada paras tertinggi RM4.35 pada 4 Januari.

 

Dr Yu, dengan 32.58% kepentingan dalam YNH Property, mengalami kerugian kertas sebanyak RM358.49 juta disebabkan penjualan berterusan yang menghapuskan RM1.1 bilion dalam permodalan pasaran sejak 9 Januari.

 

Dr Yu, yang merupakan pengerusi dan pengarah eksekutif YNH Property, berkata penjualan semasa tidak memberi kesan kepada operasi perniagaan dan hala tuju strategik syarikat.

 

"Berhubung punca penjualan saham YNH Property dan pergerakan harga sahamnya, kami tidak dapat membuat spekulasi kerana perdagangan saham dan pergerakan harga saham ditentukan oleh kuasa pasaran," Dr Yu dipetik sebagai berkata dalam edisi mingguan 15 hingga 21 Januari The Edge Malaysia.

 

"Ia adalah perniagaan seperti biasa dan YNH Property akan terus menumpukan pada penyampaian penciptaan nilai ketara kepada pemegang saham dan pemegang kepentingannya secara mampan.

 

"YNH Property kekal optimistik dengan berhati-hati tentang [pasaran] hartanah yang bergerak ke hadapan. Kami gembira untuk ambil perhatian bahawa projek semasa kami, Solasta Dutamas, berjalan lancar kerana dua menara pertama telah mendapat sambutan positif daripada bakal pembeli rumah," tambahnya.

 

Sementara itu, Bursa Malaysia Securities Bhd membekukan harga saham had bawah bagi YNH Property Bhd berikutan kejatuhan mendadak harga saham syarikat itu. Rapid Synergy Bhd dan Sarawak Consolidated Industries Bhd juga dibekukan had bawahnya. - DagangNews.com