Tindakan undang-undang GDB ke atas pertikaian penamatan kerja 8 Conlay ditangguh lagi tiga bulan | DagangNews Skip to main content

Tindakan undang-undang GDB ke atas pertikaian penamatan kerja 8 Conlay ditangguh lagi tiga bulan

KUALA LUMPUR 14 Feb - Tindakan undang-undang GDB Holdings Bhd terhadap Damai City Sdn Bhd (DCSB) dan KSK Land Sdn Bhd berhubung pertikaian projek 8 Conlay telah ditangguhkan lagi selama tiga bulan.

 

Ini selepas mahkamah memberikan DCSB dan KSK Land berserta induk mereka, KSK Group Bhd, satu lagi perintah sekatan terhadap pemiutang mereka.

 

Perintah sekatan itu menghalang semua tindakan atau prosiding terhadap ketiga-tiga syarikat itu (secara kolektif Kumpulan KSK) selama tiga bulan.

 

Perkara itu telah diputuskan Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 8 Februari lalu bagi memberi laluan kepada mereka mengadakan mesyuarat pemiutang bagi mempertimbangkan satu skim pengaturan untuk menyelesaikan hutang tertunggak mereka.

 

Menurut pemfailan GDB kepada Bursa Malaysia, perintah mahkamah itu diberikan sebagai tindak balas kepada permohonan ex-parte yang dibuat oleh Stafford Financial Capital Ltd yang merupakan pemiutang DCSB.

 

“Memandangkan perintah mahkamah, Grand Dynamic Builders Sdn Bhd (GDBSB — unit milik penuh GDB) hendaklah mendapatkan nasihat daripada peguamnya mengenai prosiding mahkamah, timbang tara dan adjudikasi berhubung dengan KSK Land dan DCSB.

 

"Pengumuman lanjut akan dibuat kepada Bursa Malaysia apabila terdapat perkembangan penting berhubung dengannya," kata GDB.

 

ARTIKEL BERKAITAN: KSK tamatkan kontrak GDBSB sebagai kontraktor utama projek 8 Conlay

 

Pertikaian undang-undang itu susulan tindakan Kumpulan KSK menamatkan kontraknya dengan GDBSB sebagai kontraktor utama pembangunan bercampur 8 Conlay di Jalan Conlay, Kuala Lumpur pada April 2023.

 

Sebagai tindak balas kepada penamatan itu, GDBSB mempunyai saman RM102.08 juta terhadap KSK Land kerana dikatakan melanggar obligasinya di bawah jaminan korporat yang dibuat pada 5 Ogos 2022.

 

Sementara itu, GDBSB juga memulakan prosiding timbang tara terhadap DCSB, di mana penimbang tara mengarahkan DCSB membayar GDBSB sebanyak RM97.8 juta.

 

GDBSB mempunyai satu lagi saman terhadap DCSB di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, untuk menguatkuasakan penghakiman timbang tara seolah-olah ia adalah penghakiman mahkamah.

 

GDBSB juga memfailkan petisyen penggulungan terhadap KSK Land bulan lalu bertujuan untuk mencairkan KSK Land.

 

ksk
Projek 8 Conlay terdiri daripada tiga menara dengan ruangan runcit empat tingkat.

 

Sebelum penamatan kerjanya, GDBSB telah menggantung kerja-kerja projek 8 Conlay dan menyaman KSK Land sebanyak RM120.7 juta berhubung pelanggaran jaminan korporat pada 16 Ogos 2022.

 

Selepas DCSB membuat pembayaran sebahagian daripada jumlah tertunggak, GDBSB memulakan semula kerja-kerja tertentu pada projek itu pada Januari 2023 dan kemudian menggugurkan samannya dengan bebas untuk memfailkan semula pada bulan Mac.

 

Bagaimanapun, selepas DCSB gagal membayar jumlah ansuran pada April, pihak-pihak terlibat mengadakan perbincangan untuk menyelesaikan pertikaian itu secara baik.

 

Apabila tidak dapat mencapai kata sepakat penyelesaian, DCSB telah menamatkan GDBSB daripada kerja, manakala GDBSB membalas dengan saman RM102.08 juta terhadap KSK Land. 

 

 

Terletak di antara kawasan segi tiga emas Kuala Lumpur, 8 Conlay terdiri daripada tiga menara dengan ruangan runcit empat tingkat.

 

Pembangunan bercampur bersepadu itu turut akan mempunyai 68 tingkat Hotel Kempinski dan dua menara kediaman perkhidmatan. 

 

Setelah siap, 8 Conlay akan memiliki menara kediaman berkembar berpintal tertinggi di dunia dan Hotel Kempinski yang pertama dan satu-satunya di Malaysia. - DagangNews.com