Tomei sasar pasaran Melayu untuk tingkatkan pertumbuhan | DagangNews Skip to main content

Tomei sasar pasaran Melayu untuk tingkatkan pertumbuhan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Julai - Tomei Consolidated Bhd menyasarkan pasaran Melayu untuk meningkatkan pertumbuhan setelah menjana keuntungan tahunan sepanjang pandemik COVID-19.

 

Untuk pasaran itu, Tomei berhasrat untuk menubuhkan lebih banyak kedai di kawasan majoriti Melayu.

 

"Kami mempunyai syor Beli pada Tomei dengan harga sasaran RM1.21 berdasarkan nisbah harga kepada pendapatan (PE) sebanyak 5x unjuran pendapatan sesaham (EPS) FY22 kami sebanyak 24.2 sen," kata penganalisis Mercury Securities Justin Teo dalam nota penyelidikannya hari ini. 

 

Selain itu, Tomei berhasrat untuk memperkenalkan lebih banyak reka bentuk inovatif dalam barisan Anastasia dan Chomelnya, kata firma penyelidikan itu lagi.

 

Melangkah ke hadapan, Tomei menyasarkan untuk membuat susulan pada pelancaran kedai kendiri pertamanya di Langkawi pada April 2022 dengan mengenal pasti peluang untuk membuka lebih banyak kedai kendiri di Malaysia, yang berpotensi mempunyai struktur kos yang lebih rendah daripada kedai di pusat membeli-belah.

 

"Peruncit barang kemas yang mapan itu harus berdagang pada tahap premium kerana inisiatif pengecilan saiz syarikat telah membawa kepada peningkatan yang baik dalam keuntungan sebelum cukai (PBT)," kata Mercury Securities.

 

Setakat ini, Tomei mempunyai rangkaian runcit sebanyak 57 cawangan di kebanyakan negeri di Malaysia.

 

Syarikat itu merupakan entiti veteran dalam industri barang kemas, dengan jenama Tomei mula diperkenalkan di Malaysia pada 1968.

 

Mercury Securities menyatakan bahawa Tomei memilih untuk menumpukan pada kedainya yang berprestasi lebih tinggi, yang membawa kepada peningkatan keuntungan dengan mengurangkan bilangan cawangannya daripada 60 pada tahun kewangan (FY) 2016 kepada 57 pada masa ini.

 

PBT syarikat mencatat kadar pertumbuhan tahunan terkompaun (CAGR) 5 tahun sebanyak 40.4% kepada RM44.0 juta pada FY21 daripada RM8.1 juta pada FY16, terutamanya didorong oleh perbelanjaan jualan dan pengedaran yang lebih rendah serta kos pentadbiran yang lebih rendah.

 

Mengenai faktor risiko, firma penyelidikan itu berkata kelembapan ekonomi boleh memberi kesan kepada prestasi kewangan Tomei.

 

Kenaikan harga emas boleh menjadikan produk Tomei kurang mampu milik, berpotensi mengakibatkan jualan dan margin yang lebih rendah dan memerlukan Tomei untuk memberikan lebih banyak modal kerja kepada perniagaan itu, kata firma itu. - DagangNews.com