UAE beri kewarganegaraan kepada rakyat Israel | DagangNews Skip to main content

UAE beri kewarganegaraan kepada rakyat Israel

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

ADA berita kira-kira 5,000 penduduk negara Israel memperoleh kewarganegaraan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dalam tiga bulan terakhir ini.

 

Inilah berita yang mengejutkan ramai dari Israel yang tiba-tiba layak walhal lebih ramai dari India, Pakistan, Mesir dan Bangladesh yang lebih lama menetap di UAE.

 

Sebelum ini, kewarganegaraan umumnya hanya diberikan kepada isteri-isteri Emirati, anak-anak ayah Emirati dan warga negara lama yang memegang keputusan Presiden UAE.

 

Anak-anak ibu Emirati, yang berkahwin dengan orang bukan Emirati, tidak diberi kewarganegaraan secara automatik tetapi harus memohon sebaliknya. Proses menaturalisasikan anak-anak ibu Emirati kadang-kadang boleh memakan masa bertahun-tahun.

 

Alasan UAE ialah untuk memberikan kewarganegaraan Emirati kepada orang-orang 'berbakat dan inovatif'.

 

Perubahan undang-undang juga bermaksud orang asing dapat buat pertama kalinya mengekalkan kewarganegaraan asal dan menjadi warga negara berkembar.

 

Orang bukan Emirati dapat memperoleh kewarganegaraan Emirat untuk pertama kalinya dalam proses baru yang ditetapkan oleh Sheikh Mohammed bin Rashid baru-baru ini.

 

Perubahan undang-undang juga bermaksud seseorang dapat mengekalkan kewarganegaraan asalnya, yang memungkinkan mereka menjadi dua warga negara. Kewarganegaraan sukar diperoleh di negara Teluk dan tidak ditawarkan secara tradisional kepada orang asing.

 

 

Sheikh Mohammed bin Rashid
Sheikh Mohammed bin Rashid

 

 

Peraturan baru tidak memberi orang jalan untuk memohon kewarganegaraan

Sebaliknya, profesional yang mahir akan dicalonkan oleh pegawai pemerintah atau mahkamah kerajaan. Ini termasuk Kabinet, dewan eksekutif masing-masing dari tujuh emarat, mahkamah penguasa, atau putera mahkota mereka.

 

Orang yang layak untuk pencalonan termasuk pelabur, individu dengan profesion pakar seperti doktor atau saintis  serta artis dan orang "berbakat" atau "kreatif" lain.

 

Perubahan undang-undang ini juga memungkinkan keluarga, pasangan dan anak-anak mereka yang layak menerima kewarganegaraan. Anggota keluarga juga dapat mengekalkan kewarganegaraan mereka sekarang.

 

Kabinet UAE membawa perubahan tersebut berikutan perintah Presiden Sheikh Khalifa, dengan tujuan untuk menarik dan mengekalkan individu yang cerdas dan pakar, yang akan memperkaya masyarakat UAE dan membantu memajukan pembangunan negara.

 

"Kami mengguna pakai pindaan undang-undang yang memungkinkan pemberian kewarganegaraan UAE kepada pelabur, bakat & profesional khusus termasuk saintis, doktor, jurutera, seniman, pengarang dan keluarga mereka," kata Sheikh Mohammed,  Naib Presiden, Perdana Menteri dan Pemerintah Dubai.

 

"Arahan baru bertujuan untuk menarik bakat yang menyumbang dalam perjalanan pembangunan kita.

 

“Kabinet UAE, mahkamah Emarati tempatan & majlis eksekutif akan mencalonkan mereka yang layak mendapat kewarganegaraan di bawah kriteria yang jelas yang ditetapkan untuk setiap kategori. Undang-undang membenarkan penerima pasport UAE untuk menyimpan kewarganegaraan mereka yang ada. "

 

Tidak pasti tentang warga negara Israel

Keputusan itu adalah sebahagian daripada langkah yang lebih luas dari pemerintah untuk mengekalkan pekerja dan pelabur asing yang luar biasa, yang memungkinkan orang untuk membangun akar yang lebih dalam di negara ini dan negara untuk mendapat manfaat dari kepakaran mereka.

 

Siapa yang layak mendapat kewarganegaraan UAE?

Perubahan undang-undang menunjukkan beberapa kategori penduduk yang layak. Setiap kategori mempunyai syarat yang berbeza.

 

Pelabur mesti memiliki harta tanah di UAE

Doktor dan pakar mesti pakar dalam bidang ilmiah yang unik atau yang dianggap sebagai keutamaan tinggi oleh Emirati. Individu itu mesti memberikan sumbangan penting atau melakukan kajian dan penyelidikan yang signifikan. Mereka juga mesti memiliki pengalaman tidak kurang dari 10 tahun selain menjadi ahli kumpulan dan organisasi yang berprestij di bidangnya.

 

dubai
BANGUNAN pencakar langit di Dubai, Emiriah Arab Bersatu.

 

 

Saintis mesti menjadi penyelidik aktif di universiti atau pusat penyelidik swasta. Mereka mesti mempunyai pengalaman minimum 10 tahun dan mesti memberikan sumbangan kepada bidangnya dengan memperoleh anugerah antarabangsa atau geran penyelidikan. Untuk memenuhi syarat kewarganegaraan, mereka juga mesti disyorkan oleh badan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

 

Orang yang berbakat mesti mempunyai penemuan yang dipatenkan yang didaftarkan oleh Kementerian Ekonomi dan Perdagangan atau mana-mana organisasi yang diiktiraf di peringkat antarabangsa. Mereka juga harus mengirimkan surat rekomendasi dari kementerian.

 

Intelektual, seniman dan kreatif mesti mempunyai satu atau lebih anugerah antarabangsa dalam bidangnya dan surat cadangan dari institusi pemerintah di bidangnya.

 

Apa lagi yang perlu dilakukan untuk mendapatkan kewarganegaraan UAE?

Sekiranya memenuhi syarat, dan sebelum memperoleh kewarganegaraan, individu tersebut harus mengangkat sumpah setia. Individu yang semula jadi harus mematuhi undang-undang Emirati dan memberitahu agensi kerajaan masing-masing sekiranya mereka memperoleh atau kehilangan kewarganegaraan lain, demikian pernyataan Kerajaan UAE.

 

Kewarganegaraan UAE menawarkan pelbagai faedah, termasuk hak untuk menubuhkan atau memiliki entiti dan harta tanah komersial, selain faedah lain yang diberikan oleh pihak berkuasa persekutuan setelah persetujuan Kabinet atau pihak berkuasa tempatan.

 

Kewarganegaraan boleh ditarik kerana melanggar syarat-syarat ini.

 

Bagaimana lagi anda boleh tinggal di UAE jangka panjang?

Visa emas:

Pada bulan Mei 2019, Sheikh Mohammed mengumumkan pelancaran skem visa kad emas - program residensi jangka panjang yang diperluas kepada pasangan dan anak-anak pemegang kad. Senarai panjang orang dianggap layak untuk visa 10 tahun, termasuk doktor perubatan, saintis dan pakar data, antara lain. Murid yang mendapat markah tinggi yang meninggalkan sekolah menengah dengan mendapat markah tertinggi juga layak  begitu juga keluarga mereka.

 

Visa ini menawarkan tempat tinggal selama 10 tahun secara boleh diperbaharui. Selagi penerima terus memenuhi syarat visa, mereka boleh memperbaharui selama 10 tahun lagi apabila ia akan tamat tempoh. Biasanya, pekerja asing mesti memperbaharui visa kerja mereka setiap dua hingga tiga tahun.

 

Visa persaraan:

Dubai mengumumkan program visa pengunduran yang membolehkan penduduk bersara di UAE, mulai September 2020. Visa persaraan lima tahun membolehkan penduduk Dubai yang berusia lebih dari 55 tahun tinggal di UAE, dengan syarat mereka memenuhi kriteria tertentu. Pemohon mesti mempunyai insurans kesihatan UAE yang sah dan memenuhi salah satu daripada tiga syarat berikut: memperoleh pendapatan bulanan sebanyak Dh20,000; mempunyai simpanan tunai sebanyak Dh1 juta; atau memiliki harta bernilai Dh2m di Dubai.

 

Visa kerja jarak jauh:

Tahun lalu, Dubai juga melancarkan program kerja jarak jauh yang membolehkan para profesional tinggal di UAE sambil bekerja di luar negara. Tujuannya adalah untuk mendorong pekerja di seluruh dunia untuk berpindah ke Dubai dan memanfaatkan semua perkhidmatan yang dinikmati oleh penduduk tetap di UAE. Ini termasuk telefon dan internet, utiliti, persekolahan dan gaji tanpa cukai.

 

Mekah
MASJIDIL HARAM di Mekah, Arab Saudi.

 

Negara Teluk lain yang menawarkan kewarganegaraan?

Pada akhir 2019, Arab Saudi memberikan kewarganegaraan kepada orang asing dalam bidang, seperti perubatan dan teknologi, untuk mempelbagaikan ekonomi kerajaan.

 

Perubahan itu adalah sebahagian dari rancangan reformasi ekonomi dan sosial Putera Mahkota Mohammed bin Salman untuk menjauhkan ekonomi dari pergantungannya pada minyak.

 

Kerajaan itu mengatakan itu bertujuan untuk menarik "saintis, intelektual dan inovator dari seluruh dunia, untuk memungkinkan kerajaan menjadi pusat yang beragam yang dapat dibanggakan oleh dunia Arab".

 

Pakar sains forensik dan perubatan, teknologi, pertanian, tenaga nuklear dan boleh diperbaharui, minyak dan gas dan kecerdasan buatan dimasukkan sebagai pertimbangan.

 

Orang-orang yang terlibat dalam seni, sukan dan budaya juga layak untuk "menyumbang dan menyokong peningkatan kompetensi dan pengetahuan Saudi yang akan memberi manfaat kepada masyarakat umum".

 

Saya pernah tinggal 18 tahun di UAE tetapi tidak berniat untuk tinggal di negara yang baik dengan Israel dan membuka pintu pada warga negara Israel untuk menjadi rakyatnya.

 

Begitulah UAE dan Arab Saudi telah mengambil kewarganegaraan baru dalam kalangan penduduk asing dan imigran, bilakah Malaysia menetapkan syarat-syarat baru?   - DagangNews.com