UEM Sunrise keluar daripada pasaran Afrika Selatan menerusi penjualan pegangan Roc-Union pada harga RM29.5 juta | DagangNews Skip to main content

UEM Sunrise keluar daripada pasaran Afrika Selatan menerusi penjualan pegangan Roc-Union pada harga RM29.5 juta

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 28 Ogos - UEM Sunrise Berhad akan keluar daripada pasaran Afrika Selatan dengan cadangan pelupusan oleh anak syarikat milik penuh tidak langsungnya UEM Sunrise South Africa Proprietary Ltd daripada 80.4% kepentingan dalam Roc-Union Proprietary Ltd dan tuntutan jumlah pendahuluan pemegang saham bernilai 118.4 juta rand (RM29.5 juta).

 

Jumlah pendahuluan pemegang saham telah diberikan oleh Roc-Union kepada UEM Sunrise South Africa Proprietary, yang dimiliki sepenuhnya oleh UEM Sunrise Overseas Corp Sdn Bhd (UEMSOC).

 

Pemaju hartanah itu berkata, UEM Sunrise South Africa telah memeterai perjanjian penjualan saham dan tuntutan dengan Azishe Properties Proprietary Ltd untuk cadangan penjualan itu.

 

"Keputusan untuk melupuskan keseluruhan ekuitinya dalam Roc-Union adalah selaras dengan pelan strategik pemulihan syarikat, kerana ia membolehkan syarikat menjajarkan semula operasinya secara geografi dan mengubah hala sumber dalam perniagaan dan kawasan yang menawarkan potensi yang lebih besar,” katanya.

 

"Penjualan yang dicadangkan juga adalah sejajar dengan pelan strategik pemulihan tiga serampang kumpulan — "Triage", "Stabilise" dan "Sustain".

 

"Fasa pertama, ‘triage’, tertumpu kepada aktiviti untuk mengukuhkan prestasi kewangan dan portfolio produk, antara lain. Ia juga termasuk memperkemas perniagaan teras untuk membolehkan syarikat berubah menjadi pemain hartanah yang seimbang,” katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, hari ini.

 

UEM Sunrise berkata, Azishe perlu membayar 10% atau 11.8 juta rand (RM2.9 juta) daripada balasan pembelian melalui deposit tidak boleh dikembalikan kepada peguam yang mewakili UEM Sunrise South Africa Proprietary dalam tempoh lima hari perniagaan dari tarikh penjualan saham dan perjanjian tuntutan atau tarikh tandatangan.

 

Sementara itu, baki 90% atau 106.6 juta rand (RM26.6 juta) akan dibayar melalui jaminan bank dalam tempoh 60 hari perniagaan dari tarikh menandatangani.

 

Setelah selesai cadangan pelupusan, Roc-Union akan berhenti menjadi anak syarikat UEM Sunrise, manakala UEM Sunrise South Africa dan UEMSOC akan menghentikan operasi di Afrika Selatan.

 

"Berdasarkan penyata kewangan disatukan syarikat yang telah diaudit bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022, nisbah peratusan tertinggi terpakai kepada cadangan pelupusan menurut Perenggan 10.02(g) Keperluan Penyenaraian Pasaran Utama Bursa Malaysia Securities Berhad ialah 0.44 %," katanya.

 

Katanya, penukaran adalah berdasarkan kadar pertukaran yang diterbitkan oleh Tabung Kewangan Antarabangsa bertarikh 25 Ogos 2023, dengan 4.01 rand bersamaan dengan RM1. Pengiktirafan sebenar dalam ringgit adalah tertakluk kepada kadar pertukaran pada titik pengiktirafan penjualan dan hasil.- DagangNews.com