UiTM, APU juara kempen Kampus Digital 2.0 anjuran PayNet | DagangNews Skip to main content

UiTM, APU juara kempen Kampus Digital 2.0 anjuran PayNet

UiTM Cawangan Terengganu muncul juara Kempen Digital 2.0 anjuran PayNet baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Jan - Payments Network Malaysia Sdn Bhd (PayNet) mengumumkan Universiti Teknologi MARA (UiTM) Cawangan Terengganu dan Universiti Teknologi & Inovasi Asia Pasifik (APU) sebagai juara kempen Kampus Digital 2.0, untuk mencapai urus niaga tanpa tunai per kapita tertinggi pada 2023. 

 

PayNet berkata, kampus Digital 2.0 ialah inisiatif penglibatan pelajar sejajar dengan usaha PayNet untuk membentuk masyarakat tanpa tunai, yang menggalakkan penggunaan pembayaran digital di seluruh kampus universiti. 

 

Katanya, di samping majlis penyampaian hadiah, PayNet juga melancarkan Kampus Digital 3.0. Kampus Digital 2.0 diadakan dari Oktober hingga Disember 2023 dengan 28 universiti yang mengambil bahagian daripada institusi pengajian tinggi awam dan swasta. 

 

"Kempen itu memerlukan badan pelajar setiap institusi mengemukakan cadangan kempen kepada PayNet tentang cara memupuk penerimaan pembayaran digital dalam ekosistem kampus mereka," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Menurut kenyataan itu, dengan lebih 405,000 pelajar daripada institusi yang mengambil bahagian di seluruh negara, Kampus Digital 2.0 menjana 11.8 juta transaksi tanpa tunai dalam talian dan over-the-counter (OTC) semasa kempen, dari Januari hingga Disember 2023. 

 

Katanya, pencapaian ini sejajar dengan Pelan Tindakan Sektor Kewangan Bank Negara Malaysia (FSBP) 2022-2026, yang berhasrat untuk mempercepatkan penggunaan e-pembayaran dan meningkatkan kesedaran tentang budaya pembayaran digital.

 

"Kempen Kampus Digital PayNet dilancarkan pada 2019 sebagai projek perintis antara dua universiti, menggalakkan pembayaran digital dengan MyDebit, FPX dan JomPAY. Sepanjang lima tahun menuju 2023, inisiatif itu meningkatkan penggunaan transaksi tanpa tunai dengan ketara dalam sektor pendidikan Malaysia. 

 

 

paynet

 

 

"Kempen itu menyaksikan peningkatan sepuluh kali ganda dalam universiti yang mengambil bahagian dan penambahan penggunaan DuitNow QR dalam kalangan pelajar. Badan pelajar kedua-dua universiti juga telah diumumkan sebagai 'Pitch Terbaik' untuk setiap kategori," katanya.

 

Sementara itu, Pengarah Kanan Bahagian Pendigitalan Kerajaan PayNet, Firdaus Ghani berkata, pertumbuhan dalam institusi yang mengambil bahagian, bersama dengan hasilnya, mempamerkan bagaimana belia Malaysia boleh menyumbang ke arah transformasi digital sektor pendidikan.

 

"PayNet berbangga untuk memperkasakan pemimpin masa depan untuk berusaha ke arah ekosistem tanpa tunai yang selamat dan boleh dipercayai. Kami bercita-cita untuk pelajar meneruskan mengamalkan tabiat pembayaran digital di luar kampus mereka dalam perjalanan kami ke arah negara tanpa tunai," katanya.

 

 

PayNet

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PayNet, Farhan Ahmad pula berkata, dengan memperjuangkan kampus tanpa tunai, pihaknya bukan sahaja menggalakkan pelajar menyesuaikan diri dengan masyarakat tanpa tunai tetapi juga menangani kebimbangan keselamatan. 

 

"Ketiadaan wang tunai fizikal dengan ketara mengurangkan risiko kecurian, isu lazim di banyak kampus kolej, yang membawa kepada persekitaran pembelajaran yang lebih selamat. Kempen kami didedikasikan untuk memperkasakan pelajar untuk berada di barisan hadapan dalam agenda tanpa tunai nasional yang transformatif ini," katanya. - DagangNews.com