Universiti Meritus, SWiSS bekerjasama tawar kursus pensijilan untuk tenaga kerja keselamatan | DagangNews Skip to main content

Universiti Meritus, SWiSS bekerjasama tawar kursus pensijilan untuk tenaga kerja keselamatan

Tan Sri Dr Halim Mohammad (kiri) dan Tan Sri Musa Hassan ketika menandatangani perjanjian antara Universiti Meritus dan SWiSS.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 13 Feb - Universiti Meritus dan Persatuan Keselamatan Perindustrian Wilayah Selangor (SWiSS) menandatangani perjanjian untuk bekerjasama dalam meningkatkan taraf perkhidmatan keselamatan di Malaysia.

 

Kerjasama berterusan mereka menampilkan program latihan dan kursus pensijilan bertujuan meningkatkan kualiti modal insan keselamatan maritim, khususnya tenaga kerja dalam penyeliaan dan pengurusan peranan terdiri daripada bekas pegawai polis, pengawal keselamatan, kepada anggota keselamatan lain. 

 

Kursus-kursus ini direka untuk memenuhi permintaan industri khusus dalam pengurusan keselamatan, maritim dan perkapalan operasi, dan tambahan pelabuhan. 

 

Modul program dan penilaian tertumpu terutamanya pada keperluan asas dan tahap kecekapan untuk pengurusan keselamatan.

 

Pengasas dan Pengerusi Universiti Meritus, Tan Sri Dr Halim Mohammad berkata, pembangunan bakat berkemahiran tinggi terus memainkan peranan penting dalam memacu pembangunan negara pertumbuhan ekonomi, seperti yang diketengahkan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

 

Katanya, Universiti Meritus berada pada kedudukan baik untuk menyokong permintaan tenaga kerja terlatih kerana pihaknya menawarkan program akademik yang mendapat akreditasi Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) serta latihan program pembangunan profesional merangkumi pelbagai aspek pengurusan perniagaan maritim. 

 

"Kerjasama antara Universiti MERITUS dan SWiSS mengesahkan komitmen kedua-dua organisasi untuk meneruskan memudahkan pembangunan profesional modal insan dalam sektor keselamatan, khususnya dalam industri maritim,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Terdahulu, majlis menandatangani memorandum perjanjian antara Universiti Meritus dan SWiSS juga menyaksikan penganugerahan Pensijilan Penilaian Keselamatan kepada kumpulan perintis keselamatan pengamal dan pegawai untuk memenuhi lima peringkat penilaian kursus pensijilan pada keperluan kecekapan keselamatan. 

 

Berasal daripada pelbagai latar belakang, 10 peserta ini berkongsi aspirasi sama untuk meneruskan pembangunan pendidikan keselamatan dan kemajuan kerjaya.

 

Hadir pada majlis tersebut ialah Pengerusi SWiSS, Tan Sri Musa Hassan; Naib Canselor Universiti Meritus, Prof Madya Dr Mokhtar Abdullah dan Timbalan Pengerusi SWiSS, Datuk Dr Mohd Noor Awang. - DagangNews.com