Unjuran pendapatan teras Maxis bagi FY23-25 ditingkatkan sehingga 3% berikutan perbelanjaan modal lebih rendah – RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Unjuran pendapatan teras Maxis bagi FY23-25 ditingkatkan sehingga 3% berikutan perbelanjaan modal lebih rendah – RHB Investment

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 14 Nov - Unjuran pendapatan teras Maxis Berhad bagi tahun kewangan 2023 hingga 2025 (FY23-25) ditingkatkan sebanyak 1% hingga 3% berikutan perbelanjaan modal lebih rendah, menurut RHB Investment.

 

Firma penyelidikan itu menyemak naik unjuran berkenaan selepas Maxis menurunkan perbelanjaan modal (capex) untuk FY23 kepada kurang sedikit daripada RM1 bilion daripada RM1 bilion, memandangkan pelancaran 4G lebih bersasar dan migrasi progresif kepada 5G.

 

Oleh itu, firma tersebut mengekalkan saranan ‘neutral’ dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi pada RM3.90 daripada RM3.78 sebelumnya.

 

RHB Investment berkata Maxis telah memulakan rasionalisasi kos selama tiga tahun dengan pengurangan 10% bilangan pekerja dilaksanakan, separuh daripadanya adalah daripada pengambilalihan perusahaan sepanjang tiga tahun yang lalu.

 

“Walaupun pengurusan tidak mendedahkan sasaran ke atas potensi penjimatan, ia menunjukkan bayaran balik setahun daripada pengurangan jumlah pekerja sebanyak 10% yang dilaksanakan (kos ditempah pada suku tersebut) yang mana pengambilalihan perusahaan merangkumi separuh daripada jumlah tersebut.

 

 

ARTIKEL BERKAITAN: Untung bersih Maxis susut kepada RM287 juta pada 3QFY23 berbanding RM308 juta pada tahun lalu

 

 

“Bagi caj borong 5G oleh Digital Nasional (DNB), Maxis berkata jumlah yang ditempah dalam bukunya adalah tidak penting dan menjangkakan jumlah tersebut jauh di bawah RM100 juta untuk tahun ini,” katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Firma itu menambah bahawa Maxis sedang dalam rundingan akhir mengenai caj akses gentian, dengan harga jalur lebar runcit baharu sudah menggambarkan kos borong yang dicadangkan iaitu tiada lagi penurunan harga.

 

Terdahulu, Maxis dilaporkan telah mencatat kemerosotan keuntungan selepas cukai sebanyak 13% suku ke suku berikutan EBITDA terjejas oleh kos rasionalisasi kakitangan yang mengimbangi perbelanjaan cukai dan kos pembiayaan lebih rendah.

 

Firma itu berkata pendapatan teras kumpulan setakat tahun ini secara amnya sejajar, merangkumi 74% daripada ramalan firma dan (konsensus: 73%).

 

Sementara itu, RHB Investment menjangkakan sumbangan rangkaian capaian radio (RAN) 4G meningkat pada FY24 dengan banyak tapak diaktifkan di seluruh negara.

 

Jelasnya, pendapatan bukan mudah alih perusahaan menyaksikan peningkatan yang baik sebanyak 5% suku ke suku, disokong oleh perjanjian kerjasama RAN 4G dengan TM yang ditandatangani pada Jun lalu, di samping perjanjian komersial dengan institusi kewangan dan penubuhan pendidikan berhubung ketersambungan dan rumusan suara terurus.

 

Berikutan perjanjian-perjanjian tersebut, firma itu berkata pendapatan dan rumusan tetap telah meningkat 12% QoQ dan 14% YoY ke paras tertinggi setiap suku tahun.

 

Pada rehat tengah hari, saham Maxis ditutup tinggi pada RM4.10, menokok 7 sen atau 1.7% dengan permodalan pasaran bernilai RM32.1 bilion.  - DagangNews.com