Untung bersih 1Q Chin Hin susut 24% kepada RM20.05 juta disebabkan cukai lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

Untung bersih 1Q Chin Hin susut 24% kepada RM20.05 juta disebabkan cukai lebih tinggi

KUALA LUMPUR 30 Mei - Keuntungan bersih Chin Hin Group Bhd susut 24% kepada RM20.05 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2023 (1QFY2023) berbanding RM26.26 juta setahun sebelumnya (1QFY2022).

 

Perolehan sesaham susut kepada 1.13 sen daripada 2.97 sen, kata kumpulan itu dalam maklumannya di Bursa Malaysia hari ini.

 

Keuntungan bersih yang lebih rendah datang apabila perbelanjaan cukai meningkat hampir tiga kali ganda pada RM6.4 juta untuk 1QFY2023 berbanding RM2.14 juta setahun lalu.

 

Konglomerat pembina bersepadu juga menyaksikan perbelanjaan pentadbiran, kos kewangan dan kemerosotan nilai perdagangan belum terima bagi suku tersebut. Namun begitu, hasil yang lebih tinggi dan keuntungan kasar berjaya mengimbangi kesan kos yang lebih tinggi.

 

Hasil lebih tinggi sebanyak 49.3% kepada RM523.94 juta pada 1QFY2023 daripada RM350.95 juta didorong oleh sumbangan hasil yang lebih baik daripada bahagian pembinaannya. Bahagian itu membawa hasil RM118.38 juta, dengan RM14.65 juta dikaitkan dengan projek Kayangan Kemasnya.

 

Kumpulan itu juga mengaitkan peningkatan dalam hasil kepada volum yang lebih tinggi bagi panel dinding dan blok konkrit berudara autoklaf (ACC) yang dijual kepada projek swasta dan kerajaan di Singapura.

 

Ia berkata pengagihan jualan sektor bahan binaan itu meningkat sebanyak 31.6% pada 1QFY2023 berbanding setahun lalu yang sebahagian besarnya disumbangkan oleh simen dan produk bahan binaan lain.

 

Segmen perniagaan Chin Hin secara longgar boleh diklasifikasikan kepada tiga segmen utama — bahagian bahan binaan, kenderaan dan pembangunan hartanah dan pembinaan.

 

Dengan Singapura dijangka membina lebih banyak pembangunan kediaman persendirian dan rumah pangsa bina mengikut tempahan tahun ini, kumpulan itu berkata bahawa jualan ACC dijangka positif memandangkan bagaimana ia telah berjaya memperoleh kedudukan di negeri bandar itu.

 

Bagi bahagian kenderaan komersialnya yang dibina semula, ia berkata bahawa ramai pengguna beralih kepada kenderaan komersial yang dibina semula yang memberikan kos yang lebih rendah dan pilihan pembayaran yang fleksibel yang ditawarkan oleh pengedarnya.

 

Sementara itu, anak syarikatnya Chin Hin Group Property Bhd merancang dua pelancaran baharu pada 2023, iaitu Avantro Residences di Bandar Kinrara dan Ayanna Resort Residences di Bukit Jalil, dengan jumlah nilai pembangunan kasar (GDV) RM1.36 bilion.

 

Kumpulan itu juga sedang membangunkan satu lagi projek baharu di Rawang dengan anggaran GDV sebanyak RM342.38 juta, disasarkan untuk dilancarkan pada 2024.

 

Bagi bahagian pembinaannya, buku pesanan tertunggak kini berjumlah RM1.3 bilion. Ia berkata bahawa ia komited untuk memperoleh lebih banyak bank tanah strategik di kawasan pertumbuhan tinggi untuk pembangunan hartanah bagi memastikan pertumbuhan perniagaan yang mampan dalam jangka panjang. - DagangNews.com