Untung bersih 4QFY23 Cloudpoint Technology susut kepada RM5.6 juta berbanding RM7.5 juta pada tahun lalu | DagangNews Skip to main content

Untung bersih 4QFY23 Cloudpoint Technology susut kepada RM5.6 juta berbanding RM7.5 juta pada tahun lalu

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Feb - Untung bersih Cloudpoint Technology Bhd susut kepada RM5.6 juta pada suku keempat berakhir 31 Disember 2023 (4QFY23) berbanding RM7.5 juta pada suku sama tahun sebelumnya.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berakata, pendapatan kumpulan itu bagi suku berkenaan juga susut kepada RM31 juta berbanding RM40.9 juta pada tahun lalu.

 

Bagaimanapun, untung bersih kumpulan itu bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY23) meningkat sebanyak 23% kepada RM16.2 juta selepas mengambil kira perbelanjaan penyenaraian sekali sebanyak RM1.3 juta yang ditanggung untuk tahun tersebut.

 

Tidak termasuk perbelanjaan penyenaraian itu, untung bersih teras bagi tahun tersebut ialah RM17.5 juta.

 

"Bagi FY23, kumpulan itu mencatatkan peningkatan hasil ketara sebanyak 22% sebanyak RM110.1 juta berbanding RM90.6 juta yang dicatatkan pada tahun sebelumnya.

 

"Ia disokong pertumbuhan kukuh merentasi semua segmen perniagaan, dengan hasil berasaskan projek meningkat 12% dari tahun ke tahun dan hasil berulang melonjak sebanyak 48%.

 

"Segmen aplikasi digital dan perkhidmatan awan baharu menunjukkan daya tarikan yang lebih positif, menyumbang RM2.5 juta kepada kumpulan pendapatan pada tahun penuh pertama operasinya," katanya.

 

Pengarah Eksekutif yang juga Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan, W. H. Choong berkata, segmen aplikasi digital dan perkhidmatan awan baharu telah memberi sumbangan positif dalam setahun dan memberi banyak peluang untuk mendapatkan kontrak baharu.

 

Katanya, penyenaraian kumpulan itu di Pasaran ACE menandakan perkembangan baharu mereka.

 

"Rancangan pengambilalihan Unique Central Group1 membolehkan kami menawarkan rumusan pusat data menyeluruh termasuk rumusan kecerdasan buatan (AI) dan pusat data hijau, membolehkan pelanggan sedia ada dan bakal pelanggan mendapatkan sumber selain mengurus infrastruktur pusat data mereka daripada satu pembekal.

 

"Kami secara strategik meletakkan diri kami untuk menguasai bahagian pasaran yang lebih besar dalam industri pusat data yang berkembang pesat di Malaysia," katanya. - DagangNews.com