Untung bersih AmBank pada FY23 melonjak 15.5% kepada RM1.74 bilion | DagangNews Skip to main content

Untung bersih AmBank pada FY23 melonjak 15.5% kepada RM1.74 bilion

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mei - Untung bersih AMMB Holdings Berhad (AmBank Group) meningkat sebanyak 15.5% kepada RM1.74 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2023 (FY23) berbanding RM1.5 bilion pada tahun lalu.

 

Jumlah pendapatan kumpulan itu juga meningkat sebanyak 1.56% kepada RM4.74 bilion berbanding RM4.67 billion.

 

Kumpulan itu berkata, jumlah pendapatan pada FY23 mencatatkan peningkatan 8.1% dalam pendapatan faedah bersih berikutan pertumbuhan pinjaman yang lebih kukuh dan meluas sebanyak 8.5%, yang sebahagiannya diimbangi oleh penurunan 13.9% dalam pendapatan bukan faedah terutamanya daripada pelupusan AmGeneral Insurance Berhad.

 

“Pertumbuhan pendapatan yang lebih kukuh dalam perbankan borong mengimbangi pendapatan berasaskan yuran yang lebih rendah daripada perbankan pelaburan dan pengurusan kekayaan runcit.

 

"Operasi yang berterusan melaporkan pertumbuhan 12.4% tahun ke tahun dalam jumlah pendapatan, didorong oleh peningkatan 11% dalam pendapatan faedah bersih dan peningkatan 16.9% dalam pendapatan bukan faedah," katanya.

 

AmBank berkata, nisbah pinjaman terjejas kasar pada FY23 meningkat kepada 1.46% (FY22: 1.4%) dengan nisbah perlindungan kerugian pinjaman (termasuk rizab kawal selia) pada 127.7% (FY22: 139.2%). 

 

“Deposit pelanggan meningkat 6.3% kepada RM130.3 bilion, terutamanya didorong oleh baki akaun semasa dan akaun simpanan (CASA) yang meningkat 13.2% kepada RM48.8 bilion, dengan campuran CASA sebanyak 37.4% (FY22: 35.2%)," kata bank itu.

 

Ketua Pegawai Eksekutif AmBank Group, Datuk Sulaiman Mohd Tahir berkata, FY23 kumpulan itu ditutup tinggi, ditunjukkan keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATAMI) yang kukuh.

 

Beliau berkata, ia dipacu oleh sumbangan ketara daripada majoriti bahagian perniagaan utama kumpulan.

 

"Yang penting, kami telah mencapai dan melepasi matlamat cita-cita tinggi ditetapkan pada awal tahun ini, termasuk mencapai pulangan ekuiti (ROE) sebanyak 10%, mengukuhkan lembaran imbangan kami dan membayar nisbah pembayaran dividen yang lebih baik untuk memberi ganjaran kepada pemegang saham yang kami dihargai," katanya dalam satu kenyataan.

 

Mengulas mengenai prospek masa hadapan, Sulaiman berkata AmBank kekal optimis sambil menyedari potensi cabaran luaran, seperti turun naik dalam trajektori pertumbuhan global dan ketegangan geopolitik yang semakin meningkat.

 

“Permintaan domestik yang teguh, kebangkitan semula pasaran buruh, pelaksanaan projek pelaburan berbilang tahun yang mantap, dan jangkaan peningkatan dalam aktiviti pelancongan yang dialami pada FY23 akan terus menyokong kami pada FY, walaupun berpotensi pada kadar yang lebih terukur,” katanya. - DagangNews.com