Usaha kelestarian syarikat perunding kejuruteraan Minconsult diiktiraf SBTi | DagangNews Skip to main content

Usaha kelestarian syarikat perunding kejuruteraan Minconsult diiktiraf SBTi

Minconsult juga pernah menerima pengiktirafan kesedaran kelestarian dan penglibatan pekerja daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Global Compact Malaysia & Brunei
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 21 Dis - Minconsult Sdn Bhd muncul sebagai syarikat ASEAN pertama dalam sektor kejuruteraan dan pembinaan menerima pengiktirafan Inisiatif Sasaran Berasaskan Sains (SBTi) bagi sasaran pengurangan pelepasan gas rumah hijau (GHG) jangka pendeknya.

 

Perunding kejuruteraan itu juga merupakan syarikat ketiga di Malaysia yang mencapai pencapaian penting ini, empat bulan lebih awal daripada tarikh akhir.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Minconsult, Datuk Dr Dennis Ganendra berkata syarikat itu terus bermatlamat tinggi dengan pemikiran berwawasan, tindakan tegas dan kepimpinan yang boleh dicontohi.

 

"Kita tahu bahawa penghijauan hari ini bukan sahaja akan memastikan kewujudan hari esok, tetapi akan menyokong masa depan bangunan, perbelanjaan dan kesejahteraan masyarakat yang bertanggungjawab.

 

“Kami memberi tumpuan kepada kecemerlangan kejuruteraan dalam cara paling luas dan paling mampan,” katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

 

Datuk Dr Dennis Ganendra (kiri) menerima pengiktirafan Fellow Perubahan Iklim daripada UNGCMYB
Datuk Dr Dennis Ganendra (kiri) menerima pengiktirafan Fellow Perubahan Iklim daripada UNGCMYB

 

 

Menurut Minconsult, pengiktirafan SBTi itu hanyalah sebahagian daripada pemacu kelestarian syarikat, yang tertanam dalam alat inovatif mereka, MiST.

 

MiST dibangunkan secara dalaman untuk membantu pelanggan mereka memahami keperluan kelestarian dan meneroka pelbagai penyelesaian untuk memenuhi matlamat, serta pematuhan kepada piawaian pelaporan yang ditetapkan.

 

Ia merangkumi 17 matlamat pembangunan kelestarian (SDG) oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan komponen alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

 

Dengan projek di lebih 27 negara merentasi pelbagai bidang kejuruteraan dan infrastruktur, Minconsult turut menjadi penasihat kepada kerajaan dan institusi mengenai dasar.

 

Komitmen syarikat itu terhadap hijau mempunyai kesan tempatan dan global yang meluas, dan dedikasinya terhadap kelestarian telah diiktiraf melalui pelbagai anugerah, termasuk Fellow Perubahan Iklim dan pengiktirafan kesedaran kelestarian dan penglibatan pekerja daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Global Compact Malaysia & Brunei (UNGCMYB).

 

“SBTi mengesahkan rancangan pengurangan pelepasan yang bercita-cita tinggi sejajar dengan sains iklim, menyasarkan pemotongan 50% menjelang 2030 dan sifar bersih menjelang 2050.

 

“Proses semakan dan pelepasan SBTi yang sukar memerlukan, antara bahan lain, data terperinci untuk menyokong penyerahan pemohon, juga sebagai penilaian terhadap reputasi profesional pemohon, termasuk penyerahan projek yang lalu,” tambahnya. - DagangNews.com