Velesto Energy lengkapkan kerja naik taraf offline dua pelantar penggerudian jack-up | DagangNews Skip to main content

Velesto Energy lengkapkan kerja naik taraf offline dua pelantar penggerudian jack-up

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Velesto Energy Bhd (Velesto) telah menyelesaikan kerja-kerja menaik taraf keupayaan offline untuk dua pelantar, NAGA 5 dan NAGA 6, kerana kedua-duanya adalah pelantar penggerudian jack-up pertama Malaysia yang dilengkapi dengan keupayaan offline.

 

Menurut syarikat itu, peningkatan tersebut akan memenuhi keperluan pelanggan dan meningkatkan daya saing pelantar ini semasa pembidaan kontrak.

 

Presiden Velesto, Megat Zariman Abdul Rahim berkata, ini adalah kali pertama Velesto melakukan penambahbaikan untuk pelantar jack-upnya.

 

"Memandangkan arah aliran menaik semasa dalam segmen penggerudian, kejayaan penyiapan tidak mungkin lebih tepat pada masanya. Ia juga mencerminkan komitmen kami kepada pelanggan kami untuk memacu prestasi melalui kecemerlangan operasi sambil memastikan tahap keselamatan tertinggi.

 

“Keupayaan offline akan mengukuhkan lagi penciptaan nilai Velesto sebagai syarikat tempatan setanding dengan pemain global, menawarkan kelebihan daya saing yang mampan.

 

"Penghargaan ikhlas saya kepada semua pihak yang terlibat atas kerjasama yang lancar ke arah penyempurnaan penaiktarafan," kata Megat Zariman dalam satu kenyataan di sini.

 

Keupayaan offline pada dua pelantar jack-up akan mengurangkan masa yang dihabiskan untuk telaga kerana pelantar boleh melakukan pelbagai skop aktiviti semasa menggerudi.

 

Dengan lebih sedikit hari pelantar bagi setiap telaga, Velesto berkata ia akan membantu mengurangkan keseluruhan kos projek penggerudian untuk pelanggan dan secara tidak langsung mengurangkan jejak karbon industri.


 

Megat Zariman Abdul Rahim
Megat Zariman Abdul Rahim

 


Awal tahun ini, NAGA 5 dan NAGA 6 memperoleh pesanan kerja masing-masingnya dengan PTTEP HK Offshore Limited dan Petronas Carigali Sdn Bhd.

 

NAGA 5 memulakan operasinya pada Julai, manakala NAGA 6 dijangka mula beroperasi menjelang akhir Ogos. - DagangNews.com